Vyučující
|
-
Ventruba Zdeněk, prof. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní informace o předmětu - požadavky, očekávání 2. Úvod do problematiky - modelové konstrukční cvičení (týmové spolupráce) 3. Týmová spolupráce - spolupráce, pracovní skupina vs. tým, potenciál jednotlivce a týmu, komunikace v týmu, dynamika týmu 4. Konstruování jako řešení problému - cíl, struktura konstrukčních činností, zadání konstrukčního úkolu (KÚ) 5. Průběžná podpora prací na konstrukčním úkolu - vyhledávání a zpracování informací, zobrazování (reprezentace), kontroly 6. Zpřesnění konstrukčního úkolu - účel, způsoby, metody, cvičení - aplikace na KÚ 7. Hledání řešení konstrukčního úkolu - účel, strategie hledání řešení, metody, cvičení - aplikace na KÚ 8. Kreativita - tvůrčí myšlení, ovlivňující faktory, trénink kreativity 9. Hodnocení a rozhodování - účel, obecné kroky při hodnocení a rozhodování, cvičení - aplikace na KÚ 10. Sdělování řešení - účel, způsoby, dokumentování konstrukčních projektů, ochrana duševního vlastnictví 11. Prezentace - inspirace videozáznamy, příprava prezentace, ukázky 12. Prezentace - individuální prezentace 13. Závěr - diskuse, zápočet
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v poznatcích základních průpravných předmětů strojního vzdělání |
navrhnout konstrukční řešení obecných strojních částí na úrovni znalosti konstruování v bakalářském studiu |
orientovat se v základních poznatcích pevnostních a deformačních výpočtů obecných strojních částí |
Odborné dovednosti |
---|
zobrazit konstrukční představy a návrhy formou skic |
provádět základní statické, kinematické, pevnostní a deformační výpočty základních obecných strojních částí |
pracovat se základními SW moduly MS Office |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit rozložení konstrukčního návrhu technického produktu do základních seriových a paralelních operací řešení obecného tvůrčího problému |
popsat a vysvětlit specifikaci požadavků na navrhovaný technický produkt se zaměřením na jeho klíčové vlastnosti |
popsat a vysvětlit predikování a hodnocení základní vlastností navrhovaného technického produktu |
popsat a vysvětlit posouzení a objektivní vyběr nejvhodnější alternativy návrhu technického produktu |
Odborné dovednosti |
---|
řešit návrh jednoduchého technického produktu pomocí základních operací řešení tvůrčího problému |
řešit základní operace konstrukčního návrhu tvůrčím způsobem s podporou odpovídajících základních metod a SW prostředků |
dokumentovat, prezentovat a odůvodnit racionálně a srozumitelně postup a výsledky konstukčního návrhu technického produktu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
CROSS, N.:. Engineering Design Methods: Strategies for Product Design,. Chichester, UK, 2008.
-
Heath, CH., Heath, D.:. Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die. New York, Random House, 2007.
-
Hubka. V., Eder, E. E. Engineering Design. Zürich: Heurista, 1992. ISBN 3-85693-026-4.
-
Maisel, Eric. Trénink kreativity : podněty pro rozvinutí tvořivého potenciálu na celý rok. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-677-2.
|