Vyučující
|
-
Vojta Stanislav, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní standardní prvky, principy a výpočty důležitých problémů. Především jsou to generátory a motory, prvky pro řízení přenášeného výkonu , akumulátory, multiplikátory a další. Jejich charakteristiky, užití a funkční stavba. Účinnost, základní parametry nositele energie-zvláště olejů, čištění, těsnění a chlazení tekutin, vliv plynu v hydraulickém obvodě mechanismu, umístění a zapojení prvků v obvodě. Řízení rychlosti motorů, hydrodynamický ráz, dynamika tekutinových mechanismů, tekutinová pohyblivá uložení a zásady projektování funkčních schémat obvodů tekutinových mechanismů. 1. Organizace výuky. Význam předmětu pro praxi. Definice tekutinového mechanismu (TM), jeho struktura. Základní vztahy. Představení TM. Výhody a nevýhody TM. Dělení mechanismů podle nositele energie a požadavků z technologického procesu. 2. - 5. Pneumatické a elektropneumatické systémy. Pneumatické prvky, rozdělení, použití. Grafické značky tekutinových komponent. Principy funkce vybraných pneumatických a hydraulických prvků. Zásady tvorby schemat hydraulických a pneumatických obvodů. Navrhování pneumatických obvodů. 6.-8. Praktické úlohy - zapojování pneumatických a elektropneumatických obvodů (FESTO Didactic, SMC Pneu panel) Elektropneumatické obvody - základní zapojení, logické funkce, řešení kombinačních a sekvenčních obvodů Řízení elektropneumatických obvodů. Řešení kombinačních a sekvenčních obvodů. Programování PLC pomocí funkčních bloků. 9. Dimenzování prvků pneumatických a elektropneumatických obvodů. 10. Tekutinové přenosové systémy. Otevřený a uzavřený hydraulický obvod (HO). Řazení hydrogenerátorů (G) a hydromotorů.(M). Přenosové systémy podle pohybu motoru.Nositel energie a jeho hlavní parametry. Namáhání kapalin. Požadavky na kapaliny a jejich volba. Těsnění, čističe. Charakteristika kapalin. Přenos energie tekutinami. Rozvod tlakové kapaliny v HO. Nádrže. Ztráty v HO. 11.-12. Hydraulické prvky, rozdělení, použití. Návrh komplexního hydraulického obvodu. 13. Řízení hydraulických mechanismů. Elektrohydraulické servoventily.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků |
využívat samostatně teoretické znalosti z oblasti mechaniky, pružnosti a pevnosti, částí strojů a základů konstruování při návrhu strojů a zařízení |
předpokládají se znalosti v rozsahu dosavadního vysokoškolského studia |
používat své odborné znalosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Odborné dovednosti |
---|
používat své odborné dovednosti alespoň v jednom cizím jazyce |
získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků |
použít samostatně své znalosti ze základních strojařských teoretických disciplín při řešení praktických problémů z oblasti navrhování strojů a zařízení |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Použít znalosti a dovednosti získané předchozím studiem. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
sdělit srozumitelně informace o problémech spojených s aplikacemi tekutinových mechanismů |
zhodnotit samostatně klady i zápory tekutinových mechanismů |
používat své odborné znalosti alespoň v jednom cizím jazyce |
získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků |
Odborné dovednosti |
---|
použít své teoretické znalosti při řešení konkrétních praktických problémů |
získávat samostatně další odborné dovednosti |
navrhnout na základě získaných znalostí teoretických i praktických vybrané subsystémy tekutinových mechanismů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Používat znalosti a dovednosti získané v předmětu. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
N/A |
E-learning, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
N/A |
E-learning, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
N/A |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
N/A |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
N/A |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
N/A |
Doporučená literatura
|
-
Matthies, Hans Jürgen; Renius, Karl Theodor. Einführung in die Őlhydraulik. Vieweg Taubner Verlag, 2006. ISBN 3835100513.
|