Předmět: Systémové navrhování technických produktů

« Zpět
Název předmětu Systémové navrhování technických produktů
Kód předmětu KKS/ZKM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Galeta Ivo, doc. Ing. Ph.D.
  • Ventruba Zdeněk, prof. Ing. CSc.
  • Erben Jan, Mgr. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Transformační a technické systémy a procesy. Technické produkty jako technické systémy pro realizaci transformačních procesů. Vlastnosti a kvalita technických systémů. Struktury technických systémů. Hlavní zásady pro docílení požadovaných vlastností technických systémů "Design for X". Konstrukční činnosti a jejich racionalizace. Konstruování strojů jako proces s cílem návrhu technických systémů s požadovanými vlastnostmi. Získané poznatky jsou tvořivě procvičovány na příkladech z praxe. Přednášky : 1.Základní informace o předmětu. Transformační systém (TrfS) a transf. proces (TrfP). Obecný model TrfS s TrfP. Technické systémy/produkty (TS) v TrfS. Životní etapy TS jako TrfS. 2. Vlastnosti TS. Vztahy mezi vlastnostmi TS. Kvalita a potenciál konkurenceschopnosti TS. Hodnocení splnění specif. pož. na TS a hodnoc. kvality a potenc. vývojové a business konkurenceschopnosti TS. Struktury TS. 3. Konstrukční systém (DesS) jako TrfS a konstrukční proces (DesP) jako TrfP. Konstrukční situace. Vliv faktorů DesS na DesP. Zdroje rizik. 4. Obecné základní operace (A-G), metodické etapy (I-IV) a konstr. fáze (1-6) DesP - přehled. Vyjasnění požadavků a jejich rozpracování dle životních etap TS (1). Case Study. 5. Návrh funkční struktury TS z provozního TrfP (2). Case Study. 6. Návrh orgánové struktury TS s využitím morfologické matice (3a). Case Study. 7. Hodnocení řešení konstrukčního úkolu a rozhodování - aplikace na hodnocení a výběru optimální varianty orgánové struktury TS (3b). Case Study. 8. Návrh hrubé stavební struktury TS (4) a úplné stavební struktury TS (5). Case Study. 9. Detailování, popis a předání informací o navrž. TS (6). Case Study. Práce s informacemi, zobrazování a kontroly při řešení konstrukčního úkolu. 10. Technické procesy (TP) jako TrfP. "Vnitřní" transformační procesy v TS (ITP). Taxonomie TS. Metodické poznatky k TP, ITP a TS. Základní poznatky DfX k jednotlivým třídám vlastností TS. Vývoj TS v čase. Vývoj stavů vlastností TS v čase. 11. Struktura činností/operací DesP. Počítač v DesS a jeho vliv na DesP. 12. Strategie a taktiky DesP. Metodické poznatky o DesP. Obecný model postupu při konstruování TS - rekapitulace. 13. Účel, cíl a význam systémových přístupů. Systematická struktura poznatků o a pro konstruování. Vývojové změny a tendence v procesech navrhování TS. Cvičení : 1.Základní informace, zadání semestrálního projektu a požadavků na vyhledání úvodních informací. 2. Vyjasnění a rozpracování požadavků - Posouzení zadání, průzkum stavu techniky, analýza problému a realizovatelnosti. Navržení specifikace požadavků na vlastnosti zadaného technického produktu - subjektivizovaného technického systému TS(s). 3. Hodnocení vlastností "výchozího technického produktu" a min. jednoho "konkurenčního produktu".Predikce rizik řešení. Navržení harmonogramu řešení projektu. 4. Kontrolní cvičení - prezentace projektů a hodnocení jejich řešení. 5. Navržení provozního technického transformační systému a procesu (včetně asistujících procesů a paralelního podpůrného údržbového procesu) pro navrhovaný TS(s). 6. Navržení funkční struktury TS(s) - stanovení transformačních účinků mezi TS(s) a transformovaným objektem/operandem a odpovídajících (transformačních) funkcí TS(s) ; stanovení potřebných M, E, I vstupů TS(s), návrh hierarchického funkčního stromu a funkční struktury TS(s) . 7. Návrh orgánové struktury TS(s) - koncepční rozhodnutí, sestavení morfologické matice orgánů. Navržení alternativ orgánových struktur. Hodnocení klíčových vlastností a potenciálu konkurenceschopnosti alternativ TS(s) vzhledem ke specifikaci požadavků, výběr suboptimálních alternativy. 8. Kontrolní cvičení - prezentace projektů a hodnocení jejich řešení. 9. Návrh a SWOT hodnocení hrubé stavební struktury TS(s) vč. predikce a eliminace rizik. 10.+11. Návrh a komplexní hodnocení definitivní stavební struktury TS(s) 12. + 13. Dopracování, dokumentování a prezentování řešení konstrukčního návrhu TS(s)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, E-learning, Skupinová výuka, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 12 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 6 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
naskicovat, popsat a vysvětlit základní vlastnosti obecných strojních částí, a základních funkčních skupin strojů a zařízení
popsat a vysvětlit základní inženýrské výpočty pro predikci vlastností obecných strojních částí a základních funkčních skupin strojů a zařízení
popsat a vysvětlit základní inženýrské poznatky o standardním SW pro počítačovou podporu konstrukčních prací
Odborné dovednosti
rozpoznat a aplikovat konstrukční řešení obecných strojních částí a základních funkčních skupin strojů a zařízení, výpočtově je analyzovat a navrhnout alternativy jejich řešení
využívat základní inženýrské poznatky z nauky o materiálu, technologie výroby, mechaniky, pružnosti a pevnosti, a dalších podpůrných inženýrských oborů
provádět základní inženýrské výpočty pro predikci vlastností obecných strojních částí a základních funkčních skupin strojů a zařízení
využívat základní inženýrské znalosti o standardním SW pro počítačovou podporu konstrukčních prací
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit technický produkt jako heterogenní technický systém pro realizaci požadovaných transformací, jeho životní cyklus, konstrukčních struktury a systém vlastností, vč. jejich vzájemných vztahů
popsat a vysvětlit systematický postup tvůrčího návrhu technického produktu chápaného jako heterogenní technický systém s pružným integrovaným využitím všech standardních strategií konstruování
popsat a vysvětlit systematický tvůrčí návrh alternativ koncepčních a konstrukčních řešení technického produktu
popsat a vysvětlit systematické hodnocení vhodnosti alternativ technického produktu vč. analýz a rozhodování o jejich kvalitě konkurenceschopnosti
Odborné dovednosti
řešit konstrukční návrh technického produktu rozložením do obecných základních fází řešení
vypracovat tvůrčím způsobem systematickou komplexní specifikaci požadavků na navrhovaný technický produkt v celém jeho životním cyklu vč. využití poskytované SW podpory
navrhnout systematicky tvůrčím způsobem alternativy koncepčních a konstrukčních řešení zadaného technického produktu
hodnotit systematicky slabé a silné vlastnosti a výslednou kvalitu a konkurenceschopnost alternativ navrhovaného technického produktu s využitím dostupné SW podpory
systematicky řídit konstrukční projekt technického produktu a suboptimálně kombinovat teoreticky podložené, instruktivní, intuitivní i zkusmé tvůrčí metody navrhování
dokumentovat, prezentovat a odůvodnit systematicky a srozumitelně postup a výsledky konstrukčního návrhu technického produktu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
E-learning,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Výstupní projekt,
Kombinovaná zkouška,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Eder, Wolfgang Ernst; Hosnedl, Stanislav. Design engineering : a manual for enhanced creativity. Boca Raton : CRC Press, 2008. ISBN 978-1-4200-4765-3.
  • Eder, Wolfgang Ernst; Hosnedl, Stanislav. Introduction to Design Engineering: Systematic Creativity and Management. CRC Press / Balkema, Taylor & Francis Group, Leiden, The Netherlands, 2010.
  • Eder*, Wolfgang Ernst; Hosnedl, Stanislav. Introduction to Design Engineering: Systematic Creativity and Management.. USA: CRC Press. Taylor & Francis Group, London, New York., 2024.
  • Hosnedl, S. Systémové navrhování technických produktů. Case Examples ke cvičením. Plzeň, ZČU, FST. 2022.
  • Hosnedl, S. Systémové navrhování technických produktů. Plzeň, ZČU, FST, 2009.
  • Hubka, V. Engineering design: General procedural model of engineering design. Zürich: Heurista. 1992.
  • Hubka, V. Konstrukční nauka : Obecný model postupu při konstruování. Praha : Konservis, 1995. ISBN 80-90 1135-0-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr