|
Vyučující
|
-
Skovajsa Vítězslav, Ing. Ph.D.
-
Kovařík Martin, doc. Ing. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Kurs AŘ1 buduje ucelenou teorii automatického řízení spojitých lineárních dynamických systémů. Systém a jeho vnější-vnitřní popis, počítačové simulace. Základní typy řízených soustav a jejich dynamické vlastnosti - statická, přechodová, impulsní a frekvenční charakteristika, identifikace parametrů. Transformace blokových schémat. Stabilita - algebraická a frekvenční kritéria. Kvalita - integrální kritéria. Geometrické místo kořenů. Syntéza optimálních zpětnovazebních řídicích systémů pro průmyslové aplikace, regulátor PID a jeho optimální nastavení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Laboratorní praktika, Samostudium studentů, Samostudium literatury
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 38 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| disponovat základními znalostmi z matematické analýzy a lineární algebry |
| disponovat základními znalostmi úvodních vysokoškolských kurzů fyziky a elektrotechniky |
| disponovat základními znalostmi počítačů a programování na úrovni úvodních vysokoškolských kurzů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aktivně používat základní metody matematické analýzy a lineární algebry |
| samostatně řešit zadané simulační úlohy v laboratoři |
| písemnou formou v podobě referátů popsat a zpracovat výsledky své vlastní laboratorní práce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| klasifikovat systémy (vnější a vnitřní popis systémů: obrazový přenos, stavový popis) |
| analyzovat dynamické vlastnosti a frekvenční vlastnosti systémů |
| formulovat základní principy řízení na základní typy řízených soustav |
| posoudit stabilitu a kvalitu systémů (kritéria stability a kvality) |
| rozpoznat základní úlohy řízení a výměny informace v různých systémech |
| popsat možnosti řízení / regulace systémů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provádět identifikaci parametrů systému z naměřených charakteristik |
| provádět měření přechodových a frekvenčních charakteristik na reálných/simulovaných systémech |
| provádět počítačové simulace regulačních úloh v předrealizační fázi s ověřením jejich stability a kvality |
| řešit praktické úlohy návrhu základních druhů regulátorů a jejich optimálního nastavení (konkrétně PID regulátor) |
| uplatnit správně principy automatického řízení při syntéze optimálních systémů automatického řízení, zejména pro průmyslové aplikace |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Laboratorní praktika, |
| Individuální konzultace, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Laboratorní praktika, |
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Laboratorní praktika, |
| Demonstrace dovedností, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Tůma, František. Automatické řízení 1 : lineární spojité dynamické systémy. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-568-7.
-
Tůma, František. Automatické řízení 2 : diskrétní systémy, logické systémy, nelineární systémy, fuzzy systémy. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-569-4.
-
Tůma, František. Kybernetika. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-567-0.
|