Vyučující
|
-
Kasl Pavel, doc. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Kurs AŘ2 tvoří nadstavbu kursu AŘ1. Buduje teorii lineárních diskrétních systémů: diskretizace spojitého signálu, diskrétní čas, perioda vzorkování. Diskrétní systém a jeho popis: diferenční rovnice, přenos v Z-transformaci, stavová reprezentace. Dynamické a frekvenční vlastnosti diskrétních systémů, stabilita. Číslicový PID regulátor, struktura a funkce. Logické systémy: syntéza KLO, minimalizace, realizace. Nelineární systémy: popis, typy nelinearit, Ljapunovova teorie stability. Fuzzy systémy: lingvistický popis fuzzifikace, inference, defuzzifikace, možnosti fuzzy řízení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Laboratorní praktika, Samostudium studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 4 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základními znalostmi z matematické analýzy a lineární algebry |
disponovat základními znalostmi úvodních vysokoškolských kurzů fyziky a elektrotechniky |
disponovat základními znalostmi počítačů a programování na úrovni úvodních vysokoškolských kurzů (Matlab/Simulink) |
znát základní principy automatického řízení lineárních spojitých dynamických systémů (kurs KKY/AŘ1) |
Odborné dovednosti |
---|
aktivně používat základní metody matematické analýzy a lineární algebry |
samostatně řešit zadané simulační úlohy v laboratoři |
písemnou formou v podobě referátů popsat a zpracovat výsledky své vlastní laboratorní práce |
samostatně řešit zadané simulační laboratorní úlohy v prostředí Matlab-Simulink |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
klasifikovat základní typy systémů (zejména diskrétní systémy, nelineární systémy, logické systémy a fuzzy systémy) |
řešit praktické úlohy návrhu základních druhů regulátorů a jejich optimálního nastavení |
Odborné dovednosti |
---|
rozpoznat základní úlohy řízení a výměny informace v různých systémech, (zejména diskrétní systémy, logické systémy a fuzzy systémy) |
diskretizovat spojitý signál (diskrétní čas, perioda vzorkování) |
popsat diskrétní lineární systémy (vnější a vnitřní popis systémů - diferenční rovnice, přenos v Z transformaci, stavový popis) |
posoudit dynamické a frekvenční vlastnosti vlastnosti diskrétních systémů |
posoudit stabilitu a kvalitu diskrétních systémů (Juryho kritérium) |
uplatnit správně principy automatického řízení při syntéze diskrétních optimálních systémů automatického řízení (regulátorů), zejména pro průmyslové aplikace |
popsat nelineární systém a posoudit jejich stabilitu Ljapunovovou metodou |
navrhovat kombinační logické obvody pomocí Booleovy algebry (ÚNDF, minimalizace, NAND a NOR realizace) |
popsat fuzzy systém; fuzzy množiny, fuzzy aproximace; fuzzifikace, Mamdani inference, defuzzifikace |
navrhnout jednoduchý fuzzy regulátor v Matlabu (Fuzzy-logic toolbox) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Individuální konzultace, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Ogata Katsuhiko. Discrete control systems. London. ISBN 0-13-216227-X.
-
Tůma, František. Automatické řízení 1 : lineární spojité dynamické systémy. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-568-7.
-
Tůma, František. Automatické řízení 2 : diskrétní systémy, logické systémy, nelineární systémy, fuzzy systémy. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-569-4.
|