Vyučující
|
-
Javorský Petr, Ing. Ph.D.
-
Vrbová Ivanka, Ing.
-
Miňová Iva, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní fyziologické principy. Monitorování systémů organismu, senzory, zpracování lékařských signálů. Modelování a simulace biologických systémů. Farmakokinetika. Analýza medicínského problému, případové studie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 54 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v obecné biologii člověka |
vysvětlit pravidla řešení diferenciálních rovnic |
orientovat se v systémové analýze |
definovat základní struktury regulačních obvodů a přístupy k řízení |
vysvětlit základní principy modelování dynamických systémů a simulace |
orientovat se v metodách zpracování signálu |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat systémové vlastnosti dynamických systémů |
aplikovat výsledky analytické a experimentální analýzy |
zpracovat požadavky na chování a vlastnosti regulačního procesu při současném respektování omezení |
vytvářet matematické modely reálných nelineárních dynamických systémů (modely pro konstrukci simulačních úloh) |
posoudit principy modelování dynamických systémů |
provádět základní analýzu signálu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumět základním principům biokybernetiky |
orientovat se v základních principech neurofyziologie, lokomoce organismu, systému dýchání, systému vylučovacího aparátu, elektrofyziologického principu srdeční činnosti a krevního oběhu |
vysvětlit metody analýzy medicínského problému |
vysvětlit principy fyziologických regulací |
popsat principy modelování biologických systémů a speciálních simulačních technik v biologii |
popsat základní biokybernetické modely v praxi |
popsat pravidla měření a zpracování 1D biosignálu |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat medicínské problémy |
analyzovat a řešit základní úlohy fyziologické/regulační, populační a epidemiologické povahy |
uplatnit správně principy biokybernetiky při řešení případových studií |
zvolit vhodné metody při návrhu biologického systému |
samostatně sestavit model biologického systému |
ověřit model biologického systému |
provést analýzu a zpracovat EKG biosignál |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bronzino, J.D. The biomedical engineering handbook. CRC Press, 2000.
-
Eck, Vladimír; Razím, Miroslav. Biokybernetika. Vyd. 1. Praha : Vydavatelství ČVUT, 1996. ISBN 80-01-01445-2.
-
Trojan, Stanislav. Lékařská fyziologie. Vyd. 4., přeprac. a dopl. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0512-5.
|