|
Vyučující
|
-
Veselý Laurent, Ing. Ph.D.
-
Böhmová Jitka, Ing.
-
Dubničková Petra, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní fyziologické principy. Monitorování systémů organismu, senzory, zpracování lékařských signálů. Modelování a simulace biologických systémů. Farmakokinetika. Analýza medicínského problému, případové studie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 54 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v obecné biologii člověka |
| vysvětlit pravidla řešení diferenciálních rovnic |
| orientovat se v systémové analýze |
| definovat základní struktury regulačních obvodů a přístupy k řízení |
| vysvětlit základní principy modelování dynamických systémů a simulace |
| orientovat se v metodách zpracování signálu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat systémové vlastnosti dynamických systémů |
| aplikovat výsledky analytické a experimentální analýzy |
| zpracovat požadavky na chování a vlastnosti regulačního procesu při současném respektování omezení |
| vytvářet matematické modely reálných nelineárních dynamických systémů (modely pro konstrukci simulačních úloh) |
| posoudit principy modelování dynamických systémů |
| provádět základní analýzu signálu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| porozumět základním principům biokybernetiky |
| orientovat se v základních principech neurofyziologie, lokomoce organismu, systému dýchání, systému vylučovacího aparátu, elektrofyziologického principu srdeční činnosti a krevního oběhu |
| vysvětlit metody analýzy medicínského problému |
| vysvětlit principy fyziologických regulací |
| popsat principy modelování biologických systémů a speciálních simulačních technik v biologii |
| popsat základní biokybernetické modely v praxi |
| popsat pravidla měření a zpracování 1D biosignálu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat medicínské problémy |
| analyzovat a řešit základní úlohy fyziologické/regulační, populační a epidemiologické povahy |
| uplatnit správně principy biokybernetiky při řešení případových studií |
| zvolit vhodné metody při návrhu biologického systému |
| samostatně sestavit model biologického systému |
| ověřit model biologického systému |
| provést analýzu a zpracovat EKG biosignál |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Laboratorní praktika, |
| Samostudium, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Řešení problémů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Řešení problémů, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bronzino, J.D. The biomedical engineering handbook. CRC Press, 2000.
-
Eck, Vladimír; Razím, Miroslav. Biokybernetika. Vyd. 1. Praha : Vydavatelství ČVUT, 1996. ISBN 80-01-01445-2.
-
Trojan, Stanislav. Lékařská fyziologie. Vyd. 4., přeprac. a dopl. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0512-5.
|