Vyučující
|
-
Čech Petr, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nové technologie a koncept člověka; transhumanismus a jeho opozice; problematika human enhancement; možnosti kognitivního, fyzického a morálního vylepšování člověka technologickými prostředky; umělá inteligence a lidské zdraví; ambient intelligence; individuální a společenské koeexistence člověka a stroje; kyborgizace člověka; demonstrace moderních komunikačních technologií
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Samostudium studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 5 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozumět základních principům umělé inteligence |
charakterizovat rozdíl mezi inženýrským a filozofickým přístupem k umělé inteligenci |
orientovat se v základních pojmech filozofie mysli a filozofie vědy |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a interpretovat populárně-naučné texty pojednávající o umělé inteligenci, vylepšování kognitivních či jiných schopností člověka a dalších "nastupujících" technologiích v českém i anglickém jazyce |
používat prostředky výpočetní techniky pro tvorbu jednoduchých wiki stránek |
uplatnit kritické myšlení při posuzování výsledků výzkumu publikovaného v populárně-naučných textech |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat nejvýznamnější současné trendy v oblasti nových technologií |
charakterizovat vztah nových technologií ke konceptu člověka |
vysvětlit základní principy technologického vylepšování člověka |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky vyhodnotit možnosti kognitivního, fyzického a morálního vylepšování člověka technologickými prostředky |
odlišovat mezi aktuálními (state-of-the-art) a budoucími schopnostmi nových technologií |
analyzovat problémy individuální a společenské koeexistence člověka a stroje |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Hansell, Gregory R.; Grassie, William. H+/- : transhumanism and its critics. Philadelphia : Metanexus, 2011. ISBN 978-1-4568-1566-0.
-
Moravec, Hans. Mind children : the future of robot and human intelligence. Cambridge : Harvard University Press, 1988. ISBN 0-674-57618-7.
-
Naam, Ramez. More than human : embracing the promise of biological enhancement. 1st ed. New York : Broadway, 2005. ISBN 0-7679-1843-6.
-
Pickering, Andrew. The cybernetic brain: sketches of another future. Chicago : University of Chicago Press, 2010. ISBN 978-0-226-66789-8.
-
Schneider, Susan. Science fiction and philosophy : from time travel to superintelligence. 1st pub. Chichester : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-1-4051-4907-5.
-
Wiener, Norbert. The human use of human beings : cybernetics and society. New York : Da Capo Press, 2010. ISBN 978-0-306-80320-8.
|