Předmět: Člověk a nové technologie

« Zpět
Název předmětu Člověk a nové technologie
Kód předmětu KKY/CNT
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čech Petr, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
nové technologie a koncept člověka; transhumanismus a jeho opozice; problematika human enhancement; možnosti kognitivního, fyzického a morálního vylepšování člověka technologickými prostředky; umělá inteligence a lidské zdraví; ambient intelligence; individuální a společenské koeexistence člověka a stroje; kyborgizace člověka; demonstrace moderních komunikačních technologií

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Samostudium studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 5 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 4 hodiny za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozumět základních principům umělé inteligence
charakterizovat rozdíl mezi inženýrským a filozofickým přístupem k umělé inteligenci
orientovat se v základních pojmech filozofie mysli a filozofie vědy
Odborné dovednosti
analyzovat a interpretovat populárně-naučné texty pojednávající o umělé inteligenci, vylepšování kognitivních či jiných schopností člověka a dalších "nastupujících" technologiích v českém i anglickém jazyce
používat prostředky výpočetní techniky pro tvorbu jednoduchých wiki stránek
uplatnit kritické myšlení při posuzování výsledků výzkumu publikovaného v populárně-naučných textech
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat nejvýznamnější současné trendy v oblasti nových technologií
charakterizovat vztah nových technologií ke konceptu člověka
vysvětlit základní principy technologického vylepšování člověka
Odborné dovednosti
kriticky vyhodnotit možnosti kognitivního, fyzického a morálního vylepšování člověka technologickými prostředky
odlišovat mezi aktuálními (state-of-the-art) a budoucími schopnostmi nových technologií
analyzovat problémy individuální a společenské koeexistence člověka a stroje
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Hansell, Gregory R.; Grassie, William. H+/- : transhumanism and its critics. Philadelphia : Metanexus, 2011. ISBN 978-1-4568-1566-0.
  • Moravec, Hans. Mind children : the future of robot and human intelligence. Cambridge : Harvard University Press, 1988. ISBN 0-674-57618-7.
  • Naam, Ramez. More than human : embracing the promise of biological enhancement. 1st ed. New York : Broadway, 2005. ISBN 0-7679-1843-6.
  • Pickering, Andrew. The cybernetic brain: sketches of another future. Chicago : University of Chicago Press, 2010. ISBN 978-0-226-66789-8.
  • Schneider, Susan. Science fiction and philosophy : from time travel to superintelligence. 1st pub. Chichester : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-1-4051-4907-5.
  • Wiener, Norbert. The human use of human beings : cybernetics and society. New York : Da Capo Press, 2010. ISBN 978-0-306-80320-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr