Předmět: Diagnostika a rozhodování

« Zpět
Název předmětu Diagnostika a rozhodování
Kód předmětu KKY/DR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čechura Pavel, Ing. PhD.
  • Škorpil Clemens, prof. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Matematické metody diagnostiky - statistický rozhodovací problém, klasifikace, redukce počtu příznaků, odhady, aproximace. Metody umělé inteligence využívané v diagnostice - výběr informativních příznaků, pattern recognition. Statistické modely a metody rénování jejich parametrů. Inženýrské hledisko při nasazování systémů technické a lékařské diagnostiky do praxe, vhodnost použití, metodika uvádění diagnostického systému do provozu a jeho provozování. Příklady systémů technické a lékařské diagnostiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 21 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát alespoň jeden programovací nebo skriptovací jazyk či SW nástroj typu MATLAB
mít základy matematické statistiky
Odborné dovednosti
navrhnout algoritmus
napsat program řešící matematickou úlohu
analyzovat problém
Obecné způsobilosti
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
používat statistické metody technické diagnostiky a jejich aplikace v praxi
mít základní přehled o metodách strojového učení
Odborné dovednosti
použít algoritmy statistické indukce k řešení praktické úlohy
umět ověřit správnost získaných výsledků
Obecné způsobilosti
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Diskuse,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Písemná zkouška,
Test,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Duda. O. Pattern Classification, 2nd Edition. 2004. ISBN 978-0-471-70350-1.
  • Hátle, Jaroslav; Likeš, Jiří. Základy počtu pravděpodobnosti a matematické statistiky. Praha : SNTL, 1974.
  • Vapnik, Vladimir N. Statistical learning theory. New York : John Wiley & Sons, Inc., 1998. ISBN 0-471-03003-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr