|
Vyučující
|
-
Sedlačko Vojtěch, Ing.
-
Rubáš Petr, doc. Ing. Ph.D.
-
Čech Antonín, Ing. Ph.D.
-
Sieber Jan, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do dialogových systémů (syntéza a rozpoznávání řeči, porozumění řeči). Úvod do systémů syntézy řeči z textu (TTS), historie řečové syntézy, přístupy. Zpracování přirozeného jazyka (NLP) pro TTS. Konkatenační syntéza řeči, dynamický výběr řečových jednotek, statistická parametrická syntéza, neuronové sítě pro syntézu řeči. Korpusy a databáze pro TTS, evaluace kvality. Základní typy dialogů a typy dialogových strategií. Rozpoznávání a porozumění řeči v dialogu, reprezentace neurčitosti. Modely řízení dialogu (statistický přístup). Jazyky a standardy pro vývoj hlasových dialogových systémů, VoiceXML. Simulace chování uživatele a testování dialogového systému.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 45 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| disponovat základními znalostmi z problematiky lineární algebry a maticového počtu |
| disponovat základními znalostmi z problematiky matematické analýzy |
| disponovat základními znalostmi z problematiky teorie pravděpodobnosti a matematické statistiky |
| disponovat znalostmi z oboru algoritmizace a programování |
| disponovat základními znalostmi z oblasti rozpoznávání řeči |
| Odborné dovednosti |
|---|
| písemnou formou popsat výsledky své samostatné práce |
| samostatně řešit zadané úlohy |
| aktivně používat programovací jazyk Python |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| analyzovat komunikaci člověka s počítačem prostřednictvím hlasu |
| popsat problematiku návrhu hlasového dialogového systému |
| charakterizovat základní přístupy k návrhu hlasového dialogového systému |
| popsat problematiku syntézy řeči z textu |
| charakterizovat základní přístupy k syntéze řeči z textu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat vhodnou metodu návrhu hlasového dialogového systému |
| aplikovat vhodné metody rozpoznávání a syntézy řeči pro daný dialogový systém |
| vyhodnotit kvalitu syntetické řeči |
| analyzovat navržený dialogový systém |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostatná práce studentů, |
| Skupinová konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
|