Vyučující
|
-
Schwartz Kamil, Ing.
-
Lemaire Jan, doc. Ing. Ph.D.
-
Mucha Chapurukha, Ing. Ph.D.
-
FÖZO Jiří, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do dialogových systémů (syntéza a rozpoznávání řeči, porozumění řeči). Úvod do systémů syntézy řeči z textu (TTS), historie řečové syntézy, přístupy. Zpracování přirozeného jazyka (NLP) pro TTS. Konkatenační syntéza řeči, dynamický výběr řečových jednotek, statistická parametrická syntéza, neuronové sítě pro syntézu řeči. Korpusy a databáze pro TTS, evaluace kvality. Základní typy dialogů a typy dialogových strategií. Rozpoznávání a porozumění řeči v dialogu, reprezentace neurčitosti. Modely řízení dialogu (statistický přístup). Jazyky a standardy pro vývoj hlasových dialogových systémů, VoiceXML. Simulace chování uživatele a testování dialogového systému.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 45 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základními znalostmi z problematiky lineární algebry a maticového počtu |
disponovat základními znalostmi z problematiky matematické analýzy |
disponovat základními znalostmi z problematiky teorie pravděpodobnosti a matematické statistiky |
disponovat znalostmi z oboru algoritmizace a programování |
disponovat základními znalostmi z oblasti rozpoznávání řeči |
Odborné dovednosti |
---|
písemnou formou popsat výsledky své samostatné práce |
samostatně řešit zadané úlohy |
aktivně používat programovací jazyk Python |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
analyzovat komunikaci člověka s počítačem prostřednictvím hlasu |
popsat problematiku návrhu hlasového dialogového systému |
charakterizovat základní přístupy k návrhu hlasového dialogového systému |
popsat problematiku syntézy řeči z textu |
charakterizovat základní přístupy k syntéze řeči z textu |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat vhodnou metodu návrhu hlasového dialogového systému |
aplikovat vhodné metody rozpoznávání a syntézy řeči pro daný dialogový systém |
vyhodnotit kvalitu syntetické řeči |
analyzovat navržený dialogový systém |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výstupní projekt, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
|