Předmět: Historie kybernetiky a umělé inteligence

« Zpět
Název předmětu Historie kybernetiky a umělé inteligence
Kód předmětu KKY/HKUI
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Straka Zdeněk, Ing. Ph.D.
  • Skalický Erich, Ing. Ph.D.
  • Javorský Petr, Ing. Ph.D.
  • Holeček Josef, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. - 2. Od mechanizace k automatizaci: počátky mechanizace; zařízení a stroje ovládané člověkem; první experimenty s automatizací. 3. Vznik kybernetiky: N. Wiener - "Kybernetika neboli řízení a sdělování v živých organismech a strojích"; počátek rozvoje výpočetní techniky (Turingův stroj, von Neumannova architektura počítače). 4. - 7. Rozvoj automatizace složitých zařízení a procesů: vývoj kybernetiky jako vědního oboru umožňujícího pokročilou automatizaci; význam automatizace pro vědu, technologický výzkum a průmysl; rozvoj průmyslové robotiky; rozšíření výpočetní techniky v automatizaci. 8. - 11. Automatizace úloh, které je schopen vykonávat zatím pouze člověk: vznik a rozvoj umělé inteligence (H. Simon, A. Newell, M. Minsky, W. McCulloch); historie a vývoj strojového vnímání a porozumění; historie a uplatnění znalostních systémů; rozvoj komunikace člověk-stroj; rozvoj kognitivní robotiky; počátky výzkumu v oblasti umělého myšlení; počítač jako univerzální nástroj v kybernetice. 12. - 13. Vztah kybernetiky a dalších oborů: uplatnění kybernetiky v biologii, psychologii, ekonomii, sociologii, lékařství; teorie systémů (L. Bertalanffy, R. Kalman, L. Zadeh) a teorie informace (C. Shannon).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní souvislosti historických událostí a vývoje stavu poznání
orientovat se v historii soudobé společnosti
Odborné dovednosti
analyzovat přínos osobnosti k rozvoji společnosti
využívat historické zkušenosti pro posouzení aktuálního stavu vědění
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit vztah umělé inteligence a kybernetiky
vysvětlit historická východiska kybernetiky a umělé inteligence
uvést významné badatele v oblasti kybernetiky, teorie systémů a umělé inteligence, včetně jejich příspěvků k těmto oborům
vysvětlit vztah kybernetiky a umělé inteligence mezi sebou a k jiným vědním oborům
shrnout možnosti uplatnění kybernetiky a umělé inteligence
Odborné dovednosti
popsat základní rysy kybernetického přístupu k řešení problémů
rozlišit etapy vývoje kybernetiky
použít kybernetický přístup při řešení úloh
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Umělá inteligence.
  • Ashby, William Ross. Kybernetika. Praha : Orbis, 1961.
  • Havel, Ivan M. Otevřené oči a zvednuté obočí. Praha : Vesmír, 1998. ISBN 80-85977-12-5.
  • Havel, Ivan M. Zvednuté obočí a zjitřená mysl. Praha : Dokořán, 2005. ISBN 80-7363-030-3.
  • Kotek, Zdeněk, Vysoký, Petr, Zdráhal, Zdeněk. Kybernetika. 1. vyd. SNTL, Praha, 1990. ISBN 80-03-00584-1.
  • Mařík, V., Štěpánková, O., Katanský, J. a kolektiv. Umělá inteligence I.. Akademia, 2000. ISBN 80-200-0502-1.
  • Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (2). Academia, Praha, 1997.
  • Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (3). Academia, Praha, 2001.
  • Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (4). Academia, Praha, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr