|
Lecturer(s)
|
-
Čech Antonín, Ing. Ph.D.
-
Holub Edgar, Ing. MSc., Ph.D.
|
|
Course content
|
History of the Internet Internet protocols HTTP protocol Web applications and frameworks MQTT and WebSockets protocols Advanced programming topics Voice and video transmission and encoding Internet telephony and teleconferencing
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture
- Practical training (number of hours)
- 30 hours per semester
- Contact hours
- 35 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 25 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| charakterizovat datové struktury vhodné pro daný problém |
| popsat datové a řídící struktury programovacího jayzyka |
| vysvětlit problematiku analýzy, dekompozice a algoritmizace zadaného problému |
| to have basic knowledge of informatics and computer science |
| Skills |
|---|
| navrhnout algoritmus řešící daný problém/úlohu |
| optimalizovat datové struktury s ohledem na specifika architektury počítače |
| provést analýzu daného problému a dekomponovat ho na dílčí úlohy |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| After the course the student acquires knowledge on programming in scripting languages, XML and security policies on the Internet. |
| popsat architekturu klient-server |
| aplikovat skriptovací jazyky na úlohy zpracování textu a strukturovaných informací |
| vymezit problematiku internetových protokolů |
| shrnout různé metody kódování hlasu a obrazu pro přenos multimediálních dat v reálném čase |
| Skills |
|---|
| navrhnout a implementovat program pro architekturu klient-server |
| použít skriptovací jazyk pro vyřešení zadaného problému |
| zdůvodnit použití konkrétních technologií pro řešení zadaného problému |
| Competences |
|---|
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture |
| Practicum |
| Lecture with visual aids |
| Project-based instruction |
| Skills |
|---|
| Practicum |
| Individual study |
| Task-based study method |
| One-to-One tutorial |
| Project-based instruction |
| Competences |
|---|
| Lecture |
| Practicum |
| One-to-One tutorial |
| Task-based study method |
| Project-based instruction |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Oral exam |
| Written exam |
| Skills |
|---|
| Written exam |
| Project |
| Group presentation at a seminar |
| Competences |
|---|
| Oral exam |
| Written exam |
| Project |
| Group presentation at a seminar |
|
Recommended literature
|
-
Andrew S. Tanenbaum, David J. Wetherall. Computer networks, 5th edition. Boston, 2011. ISBN 978-0-13-212695-3.
-
CHACON, Scott. Pro Git. Praha: CZ.NIC. 2009.
-
Martin Malý. Hradla, volty, jednočipy - Úvod do bastlení. Praha: CZ.NIC. 2017.
-
Pilgrim, Mark. Ponořme se do Python(u) 3. Edice CZ.NIC, 2010. ISBN 978-80-904248-2-1.
-
SMART, Gary. Practical Python Programming for IoT: Build advanced IoT projects using a Raspberry Pi 4, MQTT, RESTful APIs, WebSockets, and Python 3. Birmingham: Packt Publishing, 2020. ISBN 978-1838982461.
-
STEVENS, Richard. TCP/IP iIllustrated. Boston, 1994. ISBN 978-0201633467.
|