Předmět: Komunikace v kyberprostoru

« Zpět
Název předmětu Komunikace v kyberprostoru
Kód předmětu KKY/KOKY
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čech Petr, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní koncepty kyberprostoru 2. Technologie a taxonomie rozšířené reality 3. Jean Baudrillard a Gilles Deleuze: simulacra; Umberto Eco: hyperrealita 4. Simulation Argument: Žijeme v počítačové simulaci? 5. Vliv virtuálních prostředí na formování identity člověka v díle Sherry Turkle 6. Web 1.0/2.0/3.0/sémantický web/Internet věcí 7. Wearables 8. Ekonomika virtuálních světů a virtuální měny 9. Virtuální světy a sociální sítě 10. Vybrané etické a právní aspekty komunikace v kyberprostoru 11. Vybrané psychologické a sociální aspekty komunikace v kyberprostoru Probíraná témata mohou být průběžně modifikována tak, aby odrážela aktuální fenomény lidské komunikace spjaté s moderními technologiemi.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Cvičení
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat rámcově moderní komunikační technologie
rozumět základním pojmům z oblasti sociální a masové komunikace
popsat základní principy virtuální reality
Odborné dovednosti
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce
diskutovat o abstraktních filozofických koncepcích a logicky argumentovat
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat definici kyberpostoru
vysvětlit taxonomii jednotlivých realit
popsat zásadní problémy vývoje komunikace s využitím moderních komunikačních technologií
Odborné dovednosti
odlišovat mezi principy rozšířené a virtuální reality
vyhodnocovat vybrané etické, právní, psychologické a sociální aspekty komunikace v kyberprostoru
analyzovat vliv virtuálních prostředí na formování identity člověka
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Cvičení (praktické činnosti),
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • AZUMO, R. T. A Survey of Augmeted Reality. In Presence: Teleoperators and Virtual Environments 6, 4 (August 1997), 355-385.. 1999.
  • Bainbridge, William Sims,; Roco, Mihail C. Managing nano-bio-info-cogno innovations: converging technologies in society. Dordrecht : Springer, 2006. ISBN 978-90-481-7044-9.
  • BAUDRILLARD, J. Simulacra and Simulations. Stanford University Press, 1998.
  • BOSTROM, N. Are You Living in a Computer Simulation? In Philosophical Quarterly, 2003, Vol. 53, No. 211, 243-255.. 2003.
  • BOSTROM, N.; KULCZYCKI, M. A Patch for the Simulation Argument. In Analysis, Vol. 71, No. 1, 2011, 54-61.. 2011.
  • Cai, Yiyu; Goei, , Sui Lin. Simulations, serious games and their applications. Singapore : Springer, 2014. ISBN 978-981-4560-32-0.
  • casopis. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace.
  • casopis. Masaryk University Journal of Law and Technology.
  • DELEUZE, G. Difference and Repetition. Columbia University Press, 1968.
  • Eckertová, Lenka; Dočekal, Daniel. Bezpečnost dětí na internetu : rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3804-5.
  • ECO, U. Faith in Fakes. Travels in Hyperreality. London: Vintage, 1998.
  • ENGELBART, D. C. Augmenting Human Intellect: A Conceptional Framework. Waschington, 1962.
  • Furht, Borivoje. Handbook of augmented reality. New York : Springer, 2011. ISBN 978-1-4614-0063-9.
  • GUTIÉRREZ, M., VEXO, F., THALMANN, D. Stepping into Virtual Reality. Springer, 2008.
  • HEIM, M. The Metaphysics of Virtual Reality. Oxford: OUP, 1994.
  • Hogge, B. Barefoot into Cyberspace : adventures in search of techno-Utopia. Saffron Walden : Barefoot, 2011. ISBN 978-1-906110-50-5.
  • Janouch, Viktor. Internetový marketing : prosaďte se na webu a sociálních sítích. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2795-7.
  • Jirovský, Václav. Kybernetická kriminalita : nejen o hackingu, crackingu, virech a trojských koních bez tajemství. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2.
  • Kipper, Gregory; Rampolla, Joseph. Augmented reality : an emerging technologies guide to AR. 1st ed. Waltham : Syngress, 2013. ISBN 978-1-59749-733-6.
  • KISHINO, F.; MILGRAM, P. A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays. In IEICE Transaction on Information Systems. Vol E77-D, No. 12 (December 1994), 1321 ? 1329..
  • KIZZA J. M. Ethical and Social Issues in the Information Age. Springer, 2007.
  • Mayer-Schönberger, Viktor; Cukier, Kenneth. Big Data. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4119-9.
  • Pilný, Ivan; Kučerová, Tereza. Manéž informačního věku : kdo uvízl v síti internetu. 1. vyd. Brno : BizBooks, 2014. ISBN 978-80-265-0169-5.
  • Polčák, Radim. Internet a proměny práva. Praha : Auditorium, 2012. ISBN 978-80-87284-22-3.
  • Říha, Daniel. Frontiers of cyberspace. Amsterdam : Rodopi, 2012. ISBN 978-94-012-0858-1.
  • SCHNEIDER, S. Science Fiction and Philosophy. Chichester:John Wiley & Sons, 2009.
  • Tavani, Herman T. Ethics and technology : controversies, questions, and strategies for ethical computing. 3rd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2011. ISBN 978-0-470-50950-0.
  • TURKLE, S. Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other. Basic Books, 2011.
  • TURKLE, S. Simulation and Its Discontents. MIT, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr