Vyučující
|
-
Čech Petr, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní koncepty kyberprostoru 2. Technologie a taxonomie rozšířené reality 3. Jean Baudrillard a Gilles Deleuze: simulacra; Umberto Eco: hyperrealita 4. Simulation Argument: Žijeme v počítačové simulaci? 5. Vliv virtuálních prostředí na formování identity člověka v díle Sherry Turkle 6. Web 1.0/2.0/3.0/sémantický web/Internet věcí 7. Wearables 8. Ekonomika virtuálních světů a virtuální měny 9. Virtuální světy a sociální sítě 10. Vybrané etické a právní aspekty komunikace v kyberprostoru 11. Vybrané psychologické a sociální aspekty komunikace v kyberprostoru Probíraná témata mohou být průběžně modifikována tak, aby odrážela aktuální fenomény lidské komunikace spjaté s moderními technologiemi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Cvičení
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat rámcově moderní komunikační technologie |
rozumět základním pojmům z oblasti sociální a masové komunikace |
popsat základní principy virtuální reality |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
diskutovat o abstraktních filozofických koncepcích a logicky argumentovat |
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat definici kyberpostoru |
vysvětlit taxonomii jednotlivých realit |
popsat zásadní problémy vývoje komunikace s využitím moderních komunikačních technologií |
Odborné dovednosti |
---|
odlišovat mezi principy rozšířené a virtuální reality |
vyhodnocovat vybrané etické, právní, psychologické a sociální aspekty komunikace v kyberprostoru |
analyzovat vliv virtuálních prostředí na formování identity člověka |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
AZUMO, R. T. A Survey of Augmeted Reality. In Presence: Teleoperators and Virtual Environments 6, 4 (August 1997), 355-385.. 1999.
-
Bainbridge, William Sims,; Roco, Mihail C. Managing nano-bio-info-cogno innovations: converging technologies in society. Dordrecht : Springer, 2006. ISBN 978-90-481-7044-9.
-
BAUDRILLARD, J. Simulacra and Simulations. Stanford University Press, 1998.
-
BOSTROM, N. Are You Living in a Computer Simulation? In Philosophical Quarterly, 2003, Vol. 53, No. 211, 243-255.. 2003.
-
BOSTROM, N.; KULCZYCKI, M. A Patch for the Simulation Argument. In Analysis, Vol. 71, No. 1, 2011, 54-61.. 2011.
-
Cai, Yiyu; Goei, , Sui Lin. Simulations, serious games and their applications. Singapore : Springer, 2014. ISBN 978-981-4560-32-0.
-
casopis. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace.
-
casopis. Masaryk University Journal of Law and Technology.
-
DELEUZE, G. Difference and Repetition. Columbia University Press, 1968.
-
Eckertová, Lenka; Dočekal, Daniel. Bezpečnost dětí na internetu : rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3804-5.
-
ECO, U. Faith in Fakes. Travels in Hyperreality. London: Vintage, 1998.
-
ENGELBART, D. C. Augmenting Human Intellect: A Conceptional Framework. Waschington, 1962.
-
Furht, Borivoje. Handbook of augmented reality. New York : Springer, 2011. ISBN 978-1-4614-0063-9.
-
GUTIÉRREZ, M., VEXO, F., THALMANN, D. Stepping into Virtual Reality. Springer, 2008.
-
HEIM, M. The Metaphysics of Virtual Reality. Oxford: OUP, 1994.
-
Hogge, B. Barefoot into Cyberspace : adventures in search of techno-Utopia. Saffron Walden : Barefoot, 2011. ISBN 978-1-906110-50-5.
-
Janouch, Viktor. Internetový marketing : prosaďte se na webu a sociálních sítích. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2795-7.
-
Jirovský, Václav. Kybernetická kriminalita : nejen o hackingu, crackingu, virech a trojských koních bez tajemství. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2.
-
Kipper, Gregory; Rampolla, Joseph. Augmented reality : an emerging technologies guide to AR. 1st ed. Waltham : Syngress, 2013. ISBN 978-1-59749-733-6.
-
KISHINO, F.; MILGRAM, P. A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays. In IEICE Transaction on Information Systems. Vol E77-D, No. 12 (December 1994), 1321 ? 1329..
-
KIZZA J. M. Ethical and Social Issues in the Information Age. Springer, 2007.
-
Mayer-Schönberger, Viktor; Cukier, Kenneth. Big Data. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4119-9.
-
Pilný, Ivan; Kučerová, Tereza. Manéž informačního věku : kdo uvízl v síti internetu. 1. vyd. Brno : BizBooks, 2014. ISBN 978-80-265-0169-5.
-
Polčák, Radim. Internet a proměny práva. Praha : Auditorium, 2012. ISBN 978-80-87284-22-3.
-
Říha, Daniel. Frontiers of cyberspace. Amsterdam : Rodopi, 2012. ISBN 978-94-012-0858-1.
-
SCHNEIDER, S. Science Fiction and Philosophy. Chichester:John Wiley & Sons, 2009.
-
Tavani, Herman T. Ethics and technology : controversies, questions, and strategies for ethical computing. 3rd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2011. ISBN 978-0-470-50950-0.
-
TURKLE, S. Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other. Basic Books, 2011.
-
TURKLE, S. Simulation and Its Discontents. MIT, 2009.
|