|
Lecturer(s)
|
-
Mišovski Stanislav, doc. Ing. Ph.D.
|
|
Course content
|
Basic control problems, quality limitations. Continuous and discrete control systems, sampling theorem and signal reconstruction. Discrete models of continuous linear dynamical systems. Mathematical models, data-driven system identification. Set point control, tracking problems, disturbance attenuation, 1DoF and 2DoF controllers. Basic types of controllers. Frequency and time domain design methods, pole-placement. State observers, dynamical compensator. Non-linear dynamical systems, harmonic linearization. Ljapunov's stability theory.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Discussion, One-to-One tutorial, Laboratory work, Individual study, Students' self-study
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 10 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 13 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| disponovat základními znalostmi z matematiky |
| disponovat základními znalostmi z fyziky |
| disponovat základními znalostmi z lineární algebry |
| disponovat základními znalostmi z výpočetní techniky |
| Skills |
|---|
| matematicky formulovat zadaný problém |
| samostatně pracovat v SW nástrojích Matlab a Simulink |
| využívat elementární znalosti z matematiky a fyziky k popisu jevů probíhajících v dynamických systémech |
| Competences |
|---|
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| využívat metody matematicko-fyzikálního modelování |
| identifikovat model systému na základě experimentu |
| formulovat požadavky na chování a vlastnosti regulačního procesu při současném respektování omezení |
| Skills |
|---|
| vytvořit matematický model reálného systému matematicko-fyzikálním modelováním nebo identifikací na základě naměřených dat |
| zvolit optimální metodu pro řešení dané úlohy návrhu regulačního obvodu |
| ověřit funkčnost návrhu regulátoru, případně navrhnout variantní řešení |
| řešit dílčí problémy, které jsou spojeny s řízením nelineárních systémů |
| Competences |
|---|
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Interactive lecture |
| Self-study of literature |
| Individual study |
| One-to-One tutorial |
| Discussion |
| Skills |
|---|
| Laboratory work |
| Practicum |
| Competences |
|---|
| Task-based study method |
| Skills demonstration |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Combined exam |
| Test |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration during practicum |
| Combined exam |
| Competences |
|---|
| Seminar work |
|
Recommended literature
|
-
Goodwin, Graham Clifford; Graebe, Stefan F.; Salgado, Mario E. Control system design. Upper Saddle River : Prentice Hall, 2001. ISBN 0-13-958653-9.
-
Havlena, Vladimír. Moderní teorie řízení : doplňkové skriptum. 1. vyd, dotisk. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2001. ISBN 80-01-02036-3.
-
Wittenmark, Bjorn. Computer-controlled systems : theory and design. 2nd ed. Englewood Cliffs : Prentice-Hall, 1990. ISBN 0-13-172784-2.
|