Vyučující
|
-
Švecová Vendulka, Ing.
-
Faja Jaroslav, doc. Ing. Ph.D.
-
Bartoň Bohumil, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historie, charakteristika a metodologie operační analýzy. Základní pojmy problematiky. Rozhodovací procesy. Lineární programování. Grafická a simplexová metoda řešení úloh lineárního programování. Celočíselné programování. Aplikace a typické modely úloh lineárního programování. Základy teorie her. Maticové hry a jejich řešení. Systémy hromadné obsluhy, základní pojmy. Otevřené systémy hromadné obsluhy. Uzavřené systémy hromadné obsluhy. Síťová analýza. Systémy řízení zásob. Markovovy procesy. Další modely úloh operační analýzy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 32 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základními znalostmi z problematiky matematické analýzy |
disponovat základními znalostmi z problematiky teorie pravděpodobnosti a matematické statistiky |
disponovat základními znalostmi z problematiky lineární algebry a maticového počtu |
Odborné dovednosti |
---|
písemnou formou popsat výsledky své samostatné práce |
samostatně řešit zadané úlohy |
aplikovat základní metody lineární algebry a maticového počtu při řešení konkrétních úloh |
aplikovat základní metody matematické analýzy při řešení konkrétních úloh |
aplikovat základní metody z teorie pravděpodobnosti a matematické statistiky při řešení konkrétních úloh |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit problematiku rozhodovacích procesů |
charakterizovat rozhodovací situace |
rozpoznat konkrétní rozhodovací problém |
vyjmenovat metody operační analýzy v kontextu jednotlivých rozhodovacích situací a optimalizačních problémů |
vysvětlit základní principy metod operační analýzy (zejména lineárního a celočíselného programování, teorie her, systémů hromadné obsluhy, síťové analýzy, teorie zásob a teorie Markovových procesů) |
analyzovat komunikaci člověka s počítačem prostřednictvím hlasu |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat jednotlivé rozhodovací situace a přístupy k jejich řešení |
navrhnout vhodné řešení pro konkrétní praktickou úlohu (zejména lineárního a celočíselného programování, teorie her, systémů hromadné obsluhy, síťové analýzy, teorie zásob a teorie Markovových procesů) |
formulovat matematický model pro konkrétní praktickou úlohu (zejména lineárního a celočíselného programování, teorie her, systémů hromadné obsluhy, síťové analýzy, teorie zásob a teorie Markovových procesů) |
aplikovat vhodné řešení konkrétní úlohy (zejména lineárního a celočíselného programování, teorie her, systémů hromadné obsluhy, síťové analýzy, teorie zásob a teorie Markovových procesů) |
vyhodnotit a interpretovat výsledky řešení úloh operační analýzy |
písemnou formou popsat výsledky své samostatné práce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Anderson, David Ray. An introduction to management science : quantitative approaches to decision making. Mason : Thomson/South-Western, 2008. ISBN 978-0-324-39980-6.
-
Hilliet, Frederick S.; Hillier, Mark S. Introduction to management science : a modeling and case strudies approach with spreadsheets. Boston : McGraw-Hill/Irwin, 2008. ISBN 978-0-07-312903-7.
-
Macek, Jan; Mainzová, Eva. Základní metody operační analýzy. 1.vyd. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-200-7.
-
MAŇAS, M. Teorie her a její aplikace : Vysokošk. učebnice pro stud. VŠE v Praze i stud. ostatních ekon. fakult jiných vys. škol. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1991. ISBN 80-03-00358-X.
-
Taylor, Bernard W. Introduction to management science. Upper Saddle River : Prentice Hall, 2007. ISBN 0-13-196133-0.
|