Course title | Transducers of Physical Quantities |
---|---|
Course code | KKY/PFV |
Organizational form of instruction | Lecture + Tutorial |
Level of course | Master |
Year of study | 2 |
Semester | Winter |
Number of ECTS credits | 6 |
Language of instruction | Czech |
Status of course | Compulsory |
Form of instruction | Face-to-face |
Work placements | This is not an internship |
Recommended optional programme components | None |
Lecturer(s) |
---|
|
Course content |
Sensors and actuators for industrial automation, diagnostics and robotics, their physical principles, models, properties and applications. - Overview, structure and parameters of sensors - Static models and sensor errors, methods for reducing static errors - Dynamic models and sensor errors, methods for reducing dynamic errors - Temperature and heat sensors, magnetic field and electric current sensors - Position, distance and speed sensors (resistive, inductive, capacitive, ultrasonic, optical and laser) - Force, pressure, weight, acceleration and vibration sensors (strain gauge, piezoelectric, capacitive, MEMS) - Flow, concentration and chemical composition sensors - Electrical actuators and their power drivers - Hydraulic and pneumatic actuators - El. circuits for signal conversion and processing from detection elements, frequency filters, A / D and D / A converters - Intelligent sensors and sensor networks, data processing and archiving.
|
Learning activities and teaching methods |
Lecture supplemented with a discussion, Laboratory work, Students' self-study, Self-study of literature
|
prerequisite |
Knowledge |
základní fyzikální veličiny a principy mechaniky a elektrotechniky (teplo, síla, pohyb, impedance, el.proud, napětí, náboj, indukce) |
základní metody matematické analýzy (úprava výrazů, řešení soustavy rovnic, aproximace funkcí) |
základní principy kybernetiky (model dynamického systému, přenos, charakteristiky, regulační smyčka) |
programovací metody a prostředky (algoritmizace problému, analýza dat) |
Skills |
analyzovat objekty na základě jejich fyzikální podstaty |
aplikovat matematické metody výpočtu při řešení problémů |
získávat, analyzovat a vizualizovat data pomocí prostředků Matlab a Rex |
Competences |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
Knowledge |
principy, modely a provedení senzorů pro měření nebo detekci teploty, polohy, pohybu, síly, průtoku a chem. složení látek, a jejich použití v automatickém řízení, monitorování a diagnostice strojů a procesů |
principy, modely, provedení a použití elektrických, pneumatických a hydraulických akčních členů pro pohon a výkonové řízení strojů a procesů |
principy, struktura, provedení a použití A/D a D/A převodníků a elektrických obvodů pro měření a zpracování signálů |
principy, struktura, provedení a použití budičů akčních členů |
Skills |
změřit nebo ověřit vlastnosti, charakteristiky a parametry senzorů a akčních členů |
navrhnout nebo specifikovat a použít modul pro zpracování signálu ze senzoru nebo budič pro akční člen |
realizovat algoritmus pro převod informačních a měřených jednotek |
Competences |
N/A |
teaching methods |
Knowledge |
Lecture |
Task-based study method |
Skills |
Laboratory work |
Skills demonstration |
Competences |
Students' portfolio |
Collaborative instruction |
assessment methods |
Knowledge |
Combined exam |
Test |
Skills |
Skills demonstration during practicum |
Competences |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature |
|
Study plans that include the course |
Faculty | Study plan (Version) | Category of Branch/Specialization | Recommended semester |
---|