Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Zobrazení čísel - čísla s pevnou a pohyblivou řádovou čárkou; aritmetika; techniky kódování informace pro přenos. Základní architektura počítačového systému - technologie pamětí; architektury počítačů; základní struktura a funkce procesoru, instrukce a adresní módy, techniky urychlení procesorů; řadič, přerušovací systém, DMA, vyrovnávací paměť, zásobník; mikrokontroléry. Sběrnice - vnitřní; vnější. Sítě - síťový model ISO/OSI a vztah s TCP/IP; principy realizace fyzické a linkové vrstvy; Ethernet a varianty průmyslového Ethernetu; bezdrátové komunikace. 1. Historický vývoj počítačů 2. Číselné soustavy a aritmetika 3. Technologie pamětí 4. Architektury počítačů 5.-7. Základní struktura a funkce procesoru 8.-9. Jednočipové mikropočítače 10.-11. Sběrnice 12.-13. Sítě a bezdrátové přenosy dat
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Přednáška
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 28 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
navrhnout jednoduché algoritmy a ty implementovat v některém programovacím jazyce |
využít jednoduché elektronické obvody založené na pasivních elektronických součástkách a jednoduchých základních logických obvodech |
Odborné dovednosti |
---|
použít základní logické funkce |
analyzovat jednoduché problémy a navrhnout řešení ve formě algoritmu |
využít informační zdroje a nalézt a použít podstatné informace |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní stavební prvky počítače |
charakterizovat různé komunikační technologie používané pro přenos dat jak uvnitř a i mezi výpočetními prostředky |
charakterizovat jednoduché řídicí a měřicí systémy založené na mikrořadičích (jednočipových mikropočítačích) |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat jednoduché řídicí a měřicí systémy založené na mikrořadičích (jednočipových mikropočítačích) |
vybrat vhodné prostředky pro realizaci jednoduchých vestavných systémů |
navrhnout vhodný typ komunikace mezi vestavnými řídicími systémy |
navrhnout a realizovat jednoduchý řídicí algoritmus pro autonomní robot |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Odborné dovednosti |
---|
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Novák, Petr. Mobilní roboty : pohody, senzory, řízení. Praha : BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-141-1.
-
Pinker, Jiří. Mikroprocesory a mikropočítače. Praha : BEN - technická literatura, 2004. ISBN 80-7300-110-1.
-
Tanenbaum, Andrew S. Computer networks. Upper Saddle River : Prentice Hall, 2003. ISBN 0-13-038488-7.
-
Tanenbaum, Andrew S. Structured Computer Organization. Upper Saddle River : Prentice-Hall International, 1999. ISBN 0-13-020435-8.
-
Vlach, Jaroslav; Vlachová, Viktorie. Počítačová rozhraní : přenos dat a řídící systémy. Praha : BEN, 1995.
|