Vyučující
|
-
Basl Štěpán, Ing.
-
Veselý Petr, Ing.
-
Hrůza Todd, Ing.
-
Daďourek Vladislav, prof. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod (proces, model, systém, zpětná vazba). 2. Matematické nástroje pro popis přírodních dějů (diferenciální rovnice, integrální transformace, signálové a výkonové grafy). 3. Soustavy se soustředěnými parametry (jednoduché elektrické a mechanické soustavy). 4. Soustavy s rozprostřenými parametry (teplotní soustavy, mechanické konstrukce) 5. Metody tvorby modelu na základě matematicko-fyzikální analýzy (Newton-Euler, d'Alembert-Lagrange, výkonové grafy). 6. Jednoduché metody tvorby modelu experimentální identifikací (metoda nejmenších čtverců, momentová metoda). 7. Vlastnosti lineárních a nelineárních systémů (rovnovážný stav, linearizace, stabilita, řiditelnost, pozorovatelnost, dekompozice systému). 8. Příklady modelů (dvojité inverzní kyvadlo, kmitající membrána, teplotní proces) a jejich simulace (Simulink, Sim-Mechanics, Modelica). 9. Změna dynamických vlastností soustavy zpětnou vazbou (Evensova metoda, modální řízení). 10. Mikro-elektro-mechanické systémy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Laboratorní praktika, Studium metodou řešení problémů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základními znalostmi matematické analýzy |
disponovat základními znalostmi lineární algebry |
disponovat základními poznatky středoškolské fyziky |
Odborné dovednosti |
---|
používat základní metody lineární algebry a matematické analýzy |
používat základní poznatky středoškolské fyziky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat znalostí základních technik modelování dynamických systémů |
disponovat úvodními znalostmi teorie lineárních časově invariantních dynamických systémů |
charakterizovat pojmy stav, stabilita,pozorovatelnosti, řiditelnosti systému |
disponovat znalostmi metod návrhu lineární stavové zpětné vazby |
Odborné dovednosti |
---|
vytvářet matematické modely reálných soustav |
počítačově simulovat dynamické systémy |
navrhovat jednoduché zpětnovazební systémy |
aplikovat prostředky MATLAB/SimMechanics |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Horáček, Petr. Systémy a modely. 2. přeprac. vyd. Praha : ČVUT, 1999. ISBN 80-01-01923-3.
|