Vyučující
|
-
Čech Petr, doc. Ing. Ph.D.
-
Zemčík František, prof. Ing. CSc.
-
Polreich Milan, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět UI, hlavní oblasti UI. Řešení úloh v UI. Algoritmy prohledávání stavového prostoru, AND/OR grafy, backtracking, heuristické prohledávání. Redukce problému, rozklad na podúlohy, hraní her, procedura MINIMAX, ALFA - BETA, prořezávání. Vyjádření a reprezentace znalostí v UI. Výrokový kalkul. Predikátová logika 1. řádu, rezoluční princip. Prolog. Znalostní systémy založené na produkčních pravidlech, Sémantické sítě, rámce, pojmová závislost, scénáře.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základními znalostmi z matematické analýzy |
Odborné dovednosti |
---|
srozumitelně formulovat problém |
disponovat základními znalostmi matematické analýzy |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat znalostmi metod automatického řešení úloh |
disponovat znalostmi metod reprezentace znalostí - logické formalismy |
disponovat znalostmi metod reprzentace znalostí - relační formalismy |
disponovat znalostmi metod automatického odvozování znalostí |
aplikovat metody automatického hraní her |
Odborné dovednosti |
---|
aktivně používat základní přístupy k reprezentaci znalostí (logiské a relační formalismy) |
řešit nestandardní úlohy reálného světa metodami automatického řešení úloh |
disponovat základními přístupy pro automatické hraní her pro 2 hráče |
srozumitelně formulovat a formalizovat problémy vhodné pro automatické řešení úloh |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
schopnost uplatnit znalosti při automatickém řešení úloh |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (2). Academia, Praha, 1997.
-
Mařík, Vladimír. Umělá inteligence (1). Academia, Praha, 1993. ISBN 80-200-0496-3.
-
Psutka, Josef; Kepka, Jiří. Umělá inteligence reprezentace znalostí. Plzeň : ZČU, 1994. ISBN 80-7082-126-4.
|