|
Lecturer(s)
|
-
Černík Petr, doc. Ing. Ph.D.
-
Jindra Imrich, prof. Ing. CSc.
-
Klíma Antonín, Ing. Ph.D.
-
Kuthan Radek, Ing.
|
|
Course content
|
Introduction to AI. Solution of problems by searching the state space and by searching decompositions. Playing games by searching trees (Minimax procedure, Alpha-Beta pruning). Knowledge representation, propositional logic, predicate logic, resolution. Prolog. Production rules, semantic nets, frames, scripts.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Multimedia supported teaching, Task-based study method, Seminar classes, Individual study, Lecture
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Individual project (40)
- 10 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 26 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 60 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 5 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| disponovat základními znalostmi z matematické analýzy |
| Skills |
|---|
| srozumitelně formulovat problém |
| disponovat základními znalostmi matematické analýzy |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| disponovat znalostmi metod automatického řešení úloh |
| disponovat znalostmi metod reprezentace znalostí - logické formalismy |
| disponovat znalostmi metod reprzentace znalostí - relační formalismy |
| disponovat znalostmi metod automatického odvozování znalostí |
| aplikovat metody automatického hraní her |
| Skills |
|---|
| aktivně používat základní přístupy k reprezentaci znalostí (logiské a relační formalismy) |
| řešit nestandardní úlohy reálného světa metodami automatického řešení úloh |
| disponovat základními přístupy pro automatické hraní her pro 2 hráče |
| srozumitelně formulovat a formalizovat problémy vhodné pro automatické řešení úloh |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture |
| Multimedia supported teaching |
| Task-based study method |
| Individual study |
| Seminar classes |
| Skills |
|---|
| Seminar |
| Interactive lecture |
| Competences |
|---|
| Lecture |
| Seminar |
| Task-based study method |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Combined exam |
| Individual presentation at a seminar |
| Seminar work |
| schopnost uplatnit znalosti při automatickém řešení úloh |
| Skills |
|---|
| Combined exam |
| Oral exam |
| Skills demonstration during practicum |
| Competences |
|---|
| Skills demonstration during practicum |
| Continuous assessment |
| Combined exam |
|
Recommended literature
|
-
Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (2). Academia, Praha, 1997.
-
Mařík, Vladimír. Umělá inteligence (1). Academia, Praha, 1993. ISBN 80-200-0496-3.
-
Psutka, Josef; Kepka, Jiří. Umělá inteligence reprezentace znalostí. Plzeň : ZČU, 1994. ISBN 80-7082-126-4.
|