Vyučující
|
-
Zemčík František, prof. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1.-3. Úvod. Motivace vzniku a využití metod umělé inteligence v kybernetice. Základní přístupy - strojové vnímání, rozpoznávání, učení, porozumění atd. 4.-5. Automatické řešení úloh. Metoda backtracking. Metoda prohledávání grafů (stromů), slepé a informované strategie. Prohledávání do šířky. Prohledávání do hloubky. Heuristická funkce, prohledávání s heuristickou funkcí, algoritmus A star. Prohledávání typu "Hill climbing", Beam, Branch & Bound. Řešení úloh při respektování souboru omezení. 6. Hraní her. Procedura MINIMAX s možností vyčerpávajícího prohledávání. Alfa - beta procedura s prořezáváním. Příklady 7. Reprezentace znalostí. Výrokový počet, ekvivalence formulí. Pravidla inference výrokové logiky. Rezoluční metoda ve výrokové logice. Příklady. 8. Predikátový počet 1. řádu, základní terminologie. Interpretace formule. Příklady. Přirozený jazyk a predikátová logika. Převod věty přirozeného jazyka do formule predikátové logiky 1. řádu. Příklady. 9.-10. Inference v predikátovém počtu 1. řádu. Obecná rezoluční metoda, převod formule do klauzulární formy. Pravidlo rezoluce a unifikační algoritmus. Odvozování znalostí pomocí rezoluční metody. Strategie generování rezolvent. Příklady. 11. Produkční systémy. Báze znalostí a báze dat. Řídicí mechanismus. AND/OR rozhodovací stromy. Dopředný a zpětný režim odvozování. Příklady. 12. Sémantické sítě, dědičnost v sémantických sítích. Rámce a scénáře. Příklady. 13. Uzavření přednáškového cyklu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů, Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základními znalostmi matematické analýzy (KMA/M1) |
Odborné dovednosti |
---|
srozumitelně formulovat problém |
používat aktivně základní znalosti matematické analýzy |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
formulovat a řešit jednoduché problémy z oblasti řešení úloh (problem solving) |
reprezentovat znalosti logickými a relačními formalismy a ozumět a používat základní metody odvozování znalostí v UI |
řešit jednoduché úlohy hraní her pro 2 hráče |
Odborné dovednosti |
---|
v oblasti praktického řešení úloh (problem solving); dovede formalizovat stavy a operátory, dovede vybrat strategii řešení; v oblasti strojové reprezentace znalostí student dovede dle povahy úlohy volit mezi logickými a relačními formalismy reprezentace znalostí; dovede pracovat s odvozovacími formalismy |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Seminární cvičení a též zkouška jsou platformou k demonstraci cílených způsobilostí. |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti jsou získávány postupně, a to řešením praktických úloh na seminářích, neformální diskusí vedenou k řešenému problému, analýzou závěrů. |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (2). Academia, Praha, 1997.
-
Mařík, Vladimír. Umělá inteligence (1). Academia, Praha, 1993. ISBN 80-200-0496-3.
-
Psutka, Josef; Kepka, Jiří. Umělá inteligence reprezentace znalostí. Plzeň : ZČU, 1994. ISBN 80-7082-126-4.
-
Russell, Stuart J.; Norvig, Peter. Artificial intelligence : a modern approach. Upper Saddle River : Prentice Hall, 2003. ISBN 0-13-790395-2.
|