Vyučující
|
-
Vomáčková Eliška, Doc. Dr. Ing.
-
Tuma Michal, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Proces vytváření řeči člověkem, fonetika. Princip systému automatického rozpoznávání řeči, akustický model, jazykový model. Možnosti využití systémů automatického rozpoznávání řeči. Nedostatky systémů rozpoznávání řeči. Úloha stínového řečníka v systémech automatického rozpoznávání řeči. Systém pro trénovaní stínového řečníka. Základy používání systémů automatického rozpoznávání řeči. Trénování dovedností stínového řečníka. Práce s trenažérem pro trénovaní stínového řečníka. Aktivní trénování dovedností stínového řečníka - simultánní přemlouvání zadaných nahrávek, zjednodušování dialogu se zachováním jeho významu, volné přemlouvání televizních pořadů. Rozvíjení dalších (neřečových) schopností stínového řečníka - doplňování interpunkce, označování změny řečníka, rozšiřování slovníku, oprava chybně rozpoznaného textu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Přednáška
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 68 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
dobrá znalost českého jazyka, všeobecný společenský přehled |
správně formulovat a zapsat myšlenky v českém jazyce, mít všeobecný společenský přehled |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat s počítačem (základní uživatelské dovednosti) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
podrobně popsat úlohu stínového řečníka v systémech automatického rozpoznávání řeči |
vysvětlit princip systémů automatického rozpoznávání řeči |
popsat vlastnosti systémů rozpoznávání řeči |
Odborné dovednosti |
---|
aktivně využívat systémy automatického rozpoznávání řeči |
simultánně přemlouvat určité typy nahrávek |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Psutka, Josef. Hlasový dialog s počítačem. Umělá inteligence 5 Praha : Academia, 2007 ISBN 97. 2007.
-
Psutka, Josef. Komunikace s počítačem mluvenou řečí. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0203-0.
-
Psutka, Josef. Mluvíme s počítačem česky. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1309-1.
|