|
Vyučující
|
-
Kocurová Barbora, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Historie a vývoj geometrie jako vědecké disciplíny Geometrie a deskriptivní geometrie jako vyučovací předmět Stereometrie z hlediska potřeb deskriptivní geometrie Planimetrie z hlediska potřeb deskriptivní geometrie Geometrie a deskriptivní geometrie na SŠ Modernizace výuky geometrie Projekt
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| absolvovat výuku analytické, diferenciální a deskriptivní geometrie v rozsahu odpovídajícím předmětům DEG1, DG, G1 a G2 |
| používat zobrazovací metody rovnoběžného a středového promítání |
| aplikovat znalosti o křivkách v úlohách o nich analytickými, syntetickými a diferenciálními metodami (tečny, průniky, rovnice) |
| aplikovat znalosti o plochách syntetickými, analytickými a diferenciálními metodami |
| Odborné dovednosti |
|---|
| řešit geometrické úlohy v rozsahu učebních programů středních škol |
| řešit geometrické úlohy o křivkách a plochách (řezy, průniky, tečné vlastnosti) |
| aplikovat znalosti geometrie v praktických úlohách |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat historii a vývoj geometrie jako vědecké disciplíny |
| popsat geometrii a deskriptivní geometrii jako vyučovací předmětu |
| vysvětlit stereometrii z hlediska potřeb deskriptivní geometrie |
| vysvětlit planimetrii z hlediska potřeb deskriptivní geometrie |
| vyučovat geometrii a deskriptivní geometrii na SŠ |
| Odborné dovednosti |
|---|
| srozumitelně zprostředkovat geometrické pojmy a vztahy |
| porozumět problémům žáků a dokázat vysvětlit řešení různými způsoby přispůsobenými potřebám žáků |
| umět motivovat žáky k zájmu o předmět (vyhledávat motivační úlohy) |
| komunikovat s žáky a jejich rodiči o obsahu a metodách výuky |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Projektová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální konzultace, |
| Řešení problémů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
M. Hejný a kol. Teória vyučovania matematiky 2.. Bratislava : SPN, 1990. ISBN 80-08-01344-3.
|