Předmět: Didaktika geometrie

« Zpět
Název předmětu Didaktika geometrie
Kód předmětu KMA/DIG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovaříková Freya, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Historie a vývoj geometrie jako vědecké disciplíny Geometrie a deskriptivní geometrie jako vyučovací předmět Stereometrie z hlediska potřeb deskriptivní geometrie Planimetrie z hlediska potřeb deskriptivní geometrie Geometrie a deskriptivní geometrie na SŠ Modernizace výuky geometrie Projekt

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
absolvovat výuku analytické, diferenciální a deskriptivní geometrie v rozsahu odpovídajícím předmětům DEG1, DG, G1 a G2
používat zobrazovací metody rovnoběžného a středového promítání
aplikovat znalosti o křivkách v úlohách o nich analytickými, syntetickými a diferenciálními metodami (tečny, průniky, rovnice)
aplikovat znalosti o plochách syntetickými, analytickými a diferenciálními metodami
Odborné dovednosti
řešit geometrické úlohy v rozsahu učebních programů středních škol
řešit geometrické úlohy o křivkách a plochách (řezy, průniky, tečné vlastnosti)
aplikovat znalosti geometrie v praktických úlohách
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat historii a vývoj geometrie jako vědecké disciplíny
popsat geometrii a deskriptivní geometrii jako vyučovací předmětu
vysvětlit stereometrii z hlediska potřeb deskriptivní geometrie
vysvětlit planimetrii z hlediska potřeb deskriptivní geometrie
vyučovat geometrii a deskriptivní geometrii na SŠ
Odborné dovednosti
srozumitelně zprostředkovat geometrické pojmy a vztahy
porozumět problémům žáků a dokázat vysvětlit řešení různými způsoby přispůsobenými potřebám žáků
umět motivovat žáky k zájmu o předmět (vyhledávat motivační úlohy)
komunikovat s žáky a jejich rodiči o obsahu a metodách výuky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Projektová výuka,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Individuální konzultace,
Řešení problémů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Praktická zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • M. Hejný a kol. Teória vyučovania matematiky 2.. Bratislava : SPN, 1990. ISBN 80-08-01344-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr