Course: Didactics of Geometry

« Back
Course title Didactics of Geometry
Course code KMA/DIG
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kovaříková Freya, RNDr. Ph.D.
Course content
History and development of geometry as an scientific discipline Geometry and descriptive geometry as a school subject Stereometry and the needs of descriptive geometry Planimetry and the needs of descriptive geometry Geometry and descriptive geometry at secondary school Modernization of teaching and learning in geometry Project

Learning activities and teaching methods
Project-based instruction, Individual study, Lecture
  • Individual project (40) - 26 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Student needs prerequisities in analytical, descriptive and differential geometry whitch are given by subjects DEG1, DG, G1 and G2.
používat zobrazovací metody rovnoběžného a středového promítání
aplikovat znalosti o křivkách v úlohách o nich analytickými, syntetickými a diferenciálními metodami (tečny, průniky, rovnice)
aplikovat znalosti o plochách syntetickými, analytickými a diferenciálními metodami
Skills
řešit geometrické úlohy v rozsahu učebních programů středních škol
řešit geometrické úlohy o křivkách a plochách (řezy, průniky, tečné vlastnosti)
aplikovat znalosti geometrie v praktických úlohách
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
popsat historii a vývoj geometrie jako vědecké disciplíny
popsat geometrii a deskriptivní geometrii jako vyučovací předmětu
vysvětlit stereometrii z hlediska potřeb deskriptivní geometrie
vysvětlit planimetrii z hlediska potřeb deskriptivní geometrie
vyučovat geometrii a deskriptivní geometrii na SŠ
Skills
srozumitelně zprostředkovat geometrické pojmy a vztahy
porozumět problémům žáků a dokázat vysvětlit řešení různými způsoby přispůsobenými potřebám žáků
umět motivovat žáky k zájmu o předmět (vyhledávat motivační úlohy)
komunikovat s žáky a jejich rodiči o obsahu a metodách výuky
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Project-based instruction
Individual study
Skills
Task-based study method
Students' portfolio
Discussion
Competences
One-to-One tutorial
Task-based study method
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Practical exam
Skills
Skills demonstration during practicum
Competences
Continuous assessment
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • M. Hejný a kol. Teória vyučovania matematiky 2.. Bratislava : SPN, 1990. ISBN 80-08-01344-3.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester