Vyučující
|
-
Kunz Vladimír, PaedDr.
-
Vincík Jáchym, prof. RNDr. Ph.D.
-
Krausová Michaela, RNDr.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět a metody didaktiky matematiky, matematika jako věda a jako výukový předmět 2. Vývoj vyučování matematice na našich školách a v zahraničí, modernizační snahy ve vyučování matematice 3. Didaktické zásady ve vyučování matematice, formy vyučování matematice 4. Metody vyučování matematice, problémové vyučování 5. Komunikace ve vyučování matematice, jazyk matematiky ve školské praxi 6. Logická struktura matematické látky 7. Matematické úlohy ve školské matematice 8. Aplikace ve vyučování matematice 9. Didaktické hry ve vyučování matematice, prvky ekologické výchovy ve výuce matematiky 10. Využití didaktické techniky a výpočetní techniky (počítačů) ve vyučování matematice 11. Rámcové vzdělávací programy v matematice na ZŠ a SŠ 12. Školní vzdělávací programy v matematice na ZŠ a SŠ 13. Zápočet
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Samostatná práce studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 9 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozumět středně pokročilým teoriím z různých oblastí matematiky (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.) |
orientovat se v základních metodách obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie |
vysvětlit alespoň rámcově členění českého školského systému |
Odborné dovednosti |
---|
popsat a vysvětlit poznatky z různých matematických disciplín (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.) |
používat základní postupy z obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie |
přiblížit odborné téma i laické veřejnosti |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozumět předmětu a metodám didaktiky matematiky |
orientovat se ve vývoji vyučování matematice na našich školách a v zahraničí, chápat modernizační snahy ve vyučování matematice |
vysvětlit didaktické zásady ve vyučování matematice a chápat formy vyučování matematice |
popsat metody vyučování matematice, vysvělit význam problémového vyučování |
vysvětlit význam matematických úloh, aplikací a didaktických her ve vyučování matematice |
vysvětlit problematiku rámcových a školních vzdělávacích programů v matematice na ZŠ a SŠ |
Odborné dovednosti |
---|
používat didaktické zásady ve vyučování matematice |
správně aplikovat komunikaci ve vyučování matematice a jazyk matematiky ve školské praxi |
provádět logické strukturování matematické látky |
zařazovat vhodně zvolené matematické úlohy v konkrétních fázích vyučovacího procesu |
vykládat matematiku na střední škole s odborným nadhledem a zajímavě, včetně aplikací |
využívat didaktickou techniku a výpočetní techniku ve vyučování matematice |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Hejný, Milan. Teória vyučovania matematiky 2. 1990. ISBN 8008013443.
-
Květoň, Pavel. Cvičení z didaktiky matematiky. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7042-171-1.
-
Polák, J. Přehled středoškolské matematiky.. Praha : Prometheus, 2008. ISBN 978-80-7196-356-1.
-
Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
-
Polák, Josef. Didaktika matematiky I. část. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
Polák, Josef. Didaktika matematiky II. část. ISBN 978-80-7489-326-1.
-
Polák, Josef. Středoškolská matematika v úlohách I. Praha : Prometheus, 2006. ISBN 80-7169-337-2.
-
Růžičková, Bronislava. Didaktika matematiky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0534-2.
|