Předmět: Didaktika matematiky 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika matematiky 1
Kód předmětu KMA/DIM1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kunz Vladimír, PaedDr.
  • Vincík Jáchym, prof. RNDr. Ph.D.
  • Krausová Michaela, RNDr.
Obsah předmětu
1. Předmět a metody didaktiky matematiky, matematika jako věda a jako výukový předmět 2. Vývoj vyučování matematice na našich školách a v zahraničí, modernizační snahy ve vyučování matematice 3. Didaktické zásady ve vyučování matematice, formy vyučování matematice 4. Metody vyučování matematice, problémové vyučování 5. Komunikace ve vyučování matematice, jazyk matematiky ve školské praxi 6. Logická struktura matematické látky 7. Matematické úlohy ve školské matematice 8. Aplikace ve vyučování matematice 9. Didaktické hry ve vyučování matematice, prvky ekologické výchovy ve výuce matematiky 10. Využití didaktické techniky a výpočetní techniky (počítačů) ve vyučování matematice 11. Rámcové vzdělávací programy v matematice na ZŠ a SŠ 12. Školní vzdělávací programy v matematice na ZŠ a SŠ 13. Zápočet

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Samostatná práce studentů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 9 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozumět středně pokročilým teoriím z různých oblastí matematiky (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.)
orientovat se v základních metodách obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie
vysvětlit alespoň rámcově členění českého školského systému
Odborné dovednosti
popsat a vysvětlit poznatky z různých matematických disciplín (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.)
používat základní postupy z obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie
přiblížit odborné téma i laické veřejnosti
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozumět předmětu a metodám didaktiky matematiky
orientovat se ve vývoji vyučování matematice na našich školách a v zahraničí, chápat modernizační snahy ve vyučování matematice
vysvětlit didaktické zásady ve vyučování matematice a chápat formy vyučování matematice
popsat metody vyučování matematice, vysvělit význam problémového vyučování
vysvětlit význam matematických úloh, aplikací a didaktických her ve vyučování matematice
vysvětlit problematiku rámcových a školních vzdělávacích programů v matematice na ZŠ a SŠ
Odborné dovednosti
používat didaktické zásady ve vyučování matematice
správně aplikovat komunikaci ve vyučování matematice a jazyk matematiky ve školské praxi
provádět logické strukturování matematické látky
zařazovat vhodně zvolené matematické úlohy v konkrétních fázích vyučovacího procesu
vykládat matematiku na střední škole s odborným nadhledem a zajímavě, včetně aplikací
využívat didaktickou techniku a výpočetní techniku ve vyučování matematice
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Řešení problémů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Řešení problémů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Řešení problémů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Hejný, Milan. Teória vyučovania matematiky 2. 1990. ISBN 8008013443.
  • Květoň, Pavel. Cvičení z didaktiky matematiky. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7042-171-1.
  • Polák, J. Přehled středoškolské matematiky.. Praha : Prometheus, 2008. ISBN 978-80-7196-356-1.
  • Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky I. část. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky II. část. ISBN 978-80-7489-326-1.
  • Polák, Josef. Středoškolská matematika v úlohách I. Praha : Prometheus, 2006. ISBN 80-7169-337-2.
  • Růžičková, Bronislava. Didaktika matematiky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0534-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr