Course: Didactics of Mathematics 1

« Back
Course title Didactics of Mathematics 1
Course code KMA/DIM1
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kunz Vladimír, PaedDr.
  • Vincík Jáchym, prof. RNDr. Ph.D.
  • Krausová Michaela, RNDr.
Course content
1. subject and methods of mathematical didactics, mathematics as a science and as a subject for teaching; 2. the evolution of maths teaching at our secondary schools and schools abroad, modern trends in maths teaching; 3. fundamentals of didactics in maths teaching, ways of teaching mathematics; 4. methods in maths teaching, troubles in teaching; 5. communication in maths teaching, the language of mathematics in the school work experience; 6. the logical structure of mathematics as a subject; 7. math problems in the middle school mathematics; 8. applications in maths teaching; 9. didactic games in maths teaching, elements of ecological education in maths teaching; 10. the use of didactic devices and computers in maths teaching; 11. the framework educational programmes for mathematics at primary and secondary schools; 12. the school educational programme for mathematics at primary and secondary schools; 13. pre-exam credit.

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Individual study, Practicum
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 9 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
rozumět středně pokročilým teoriím z různých oblastí matematiky (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.)
orientovat se v základních metodách obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie
vysvětlit alespoň rámcově členění českého školského systému
Skills
popsat a vysvětlit poznatky z různých matematických disciplín (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.)
používat základní postupy z obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie
přiblížit odborné téma i laické veřejnosti
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
rozumět předmětu a metodám didaktiky matematiky
orientovat se ve vývoji vyučování matematice na našich školách a v zahraničí, chápat modernizační snahy ve vyučování matematice
vysvětlit didaktické zásady ve vyučování matematice a chápat formy vyučování matematice
popsat metody vyučování matematice, vysvělit význam problémového vyučování
vysvětlit význam matematických úloh, aplikací a didaktických her ve vyučování matematice
vysvětlit problematiku rámcových a školních vzdělávacích programů v matematice na ZŠ a SŠ
Skills
používat didaktické zásady ve vyučování matematice
správně aplikovat komunikaci ve vyučování matematice a jazyk matematiky ve školské praxi
provádět logické strukturování matematické látky
zařazovat vhodně zvolené matematické úlohy v konkrétních fázích vyučovacího procesu
vykládat matematiku na střední škole s odborným nadhledem a zajímavě, včetně aplikací
využívat didaktickou techniku a výpočetní techniku ve vyučování matematice
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Practicum
Individual study
Task-based study method
Discussion
Skills
Practicum
Individual study
Task-based study method
Discussion
Competences
Practicum
Individual study
Task-based study method
Discussion
assessment methods
Knowledge
Test
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Skills
Test
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Competences
Test
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Hejný, Milan. Teória vyučovania matematiky 2. 1990. ISBN 8008013443.
  • Květoň, Pavel. Cvičení z didaktiky matematiky. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7042-171-1.
  • Polák, J. Přehled středoškolské matematiky.. Praha : Prometheus, 2008. ISBN 978-80-7196-356-1.
  • Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky I. část. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky II. část. ISBN 978-80-7489-326-1.
  • Polák, Josef. Středoškolská matematika v úlohách I. Praha : Prometheus, 2006. ISBN 80-7169-337-2.
  • Růžičková, Bronislava. Didaktika matematiky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0534-2.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester