|
Lecturer(s)
|
-
Rucký Peter, PaedDr.
-
Janoušek Jindřich, prof. RNDr. Ph.D.
-
Ezrová Tereza, RNDr. Ph.D.
|
|
Course content
|
1. subject and methods of mathematical didactics, mathematics as a science and as a subject for teaching; 2. the evolution of maths teaching at our secondary schools and schools abroad, modern trends in maths teaching; 3. fundamentals of didactics in maths teaching, ways of teaching mathematics; 4. methods in maths teaching, troubles in teaching; 5. communication in maths teaching, the language of mathematics in the school work experience; 6. the logical structure of mathematics as a subject; 7. math problems in the middle school mathematics; 8. applications in maths teaching; 9. didactic games in maths teaching, elements of ecological education in maths teaching; 10. the use of didactic devices and computers in maths teaching; 11. the framework educational programmes for mathematics at primary and secondary schools; 12. the school educational programme for mathematics at primary and secondary schools; 13. pre-exam credit.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Individual study, Practicum
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 9 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| rozumět středně pokročilým teoriím z různých oblastí matematiky (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.) |
| orientovat se v základních metodách obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie |
| vysvětlit alespoň rámcově členění českého školského systému |
| Skills |
|---|
| popsat a vysvětlit poznatky z různých matematických disciplín (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.) |
| používat základní postupy z obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie |
| přiblížit odborné téma i laické veřejnosti |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| rozumět předmětu a metodám didaktiky matematiky |
| orientovat se ve vývoji vyučování matematice na našich školách a v zahraničí, chápat modernizační snahy ve vyučování matematice |
| vysvětlit didaktické zásady ve vyučování matematice a chápat formy vyučování matematice |
| popsat metody vyučování matematice, vysvělit význam problémového vyučování |
| vysvětlit význam matematických úloh, aplikací a didaktických her ve vyučování matematice |
| vysvětlit problematiku rámcových a školních vzdělávacích programů v matematice na ZŠ a SŠ |
| Skills |
|---|
| používat didaktické zásady ve vyučování matematice |
| správně aplikovat komunikaci ve vyučování matematice a jazyk matematiky ve školské praxi |
| provádět logické strukturování matematické látky |
| zařazovat vhodně zvolené matematické úlohy v konkrétních fázích vyučovacího procesu |
| vykládat matematiku na střední škole s odborným nadhledem a zajímavě, včetně aplikací |
| využívat didaktickou techniku a výpočetní techniku ve vyučování matematice |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Practicum |
| Individual study |
| Task-based study method |
| Discussion |
| Skills |
|---|
| Practicum |
| Individual study |
| Task-based study method |
| Discussion |
| Competences |
|---|
| Practicum |
| Individual study |
| Task-based study method |
| Discussion |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Test |
| Seminar work |
| Skills demonstration during practicum |
| Skills |
|---|
| Test |
| Seminar work |
| Skills demonstration during practicum |
| Competences |
|---|
| Test |
| Seminar work |
| Skills demonstration during practicum |
|
Recommended literature
|
-
Hejný, Milan. Teória vyučovania matematiky 2. 1990. ISBN 8008013443.
-
Květoň, Pavel. Cvičení z didaktiky matematiky. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7042-171-1.
-
Polák, J. Přehled středoškolské matematiky.. Praha : Prometheus, 2008. ISBN 978-80-7196-356-1.
-
Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
-
Polák, Josef. Didaktika matematiky I. část. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
Polák, Josef. Didaktika matematiky II. část. ISBN 978-80-7489-326-1.
-
Polák, Josef. Středoškolská matematika v úlohách I. Praha : Prometheus, 2006. ISBN 80-7169-337-2.
-
Růžičková, Bronislava. Didaktika matematiky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0534-2.
|