|
Vyučující
|
-
Vožeh Filip, PaedDr.
-
Hejný David, prof. RNDr. Ph.D.
-
Küsová Petra, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky předmětu DIM2. 2. Množiny, relace, množinová zobrazení ve středoškolské matematice. 3. Reálná čísla, numerické výpočty a výpočetní technika. 4. Komplexní čísla. 5. Základní poznatky z algebry. 6. Funkce a jejich užití. 7. Rovnice a nerovnice. 8. Číselné posloupnosti a řady. 9. Základy kombinatoriky. 10. Počet pravděpodobnosti, statistika. 11. Diferenciální počet na střední škole (limity a spojitost funkcí, derivace). 12. Integrální počet na střední škole (primitivní funkce, neurčitý integrál, určitý integrál). 13. Matematické struktury a role axiomatické metody ve středoškolské matematice.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická výuka, Samostatná práce studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozumět středně pokročilým teoriím z různých oblastí matematiky (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.) |
| orientovat se v základních metodách obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie |
| rozumět moderním metodám didaktiky matematiky |
| orientovat se v českém školském systému a jeho historickém vývoji |
| vysvětlit význam matematických úloh, aplikací a didaktických her ve vyučování matematice |
| rozumět problematice rámcových a školských vzdělávacích programů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| popsat a vysvětlit poznatky z různých matematických disciplín (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.) |
| přiblížit odborné téma i laické veřejnosti |
| provádět logické strukturování matematické látky |
| správně aplikovat komunikaci ve vyučování matematice a jazyk matematiky ve školské praxi |
| využívat moderní didaktické postupy ve výuce matematiky |
| používat vhodný matematicko-didaktický SW |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozumět pokročilým matematickým teoriím a odpovídajícím vědeckým metodám, a to s ohledem na moderní pojetí výuky středoškolské matematiky |
| popsat a vysvětlit, jak žákům zpřístupnit konkrétní matematické partie, a to i v širším kontextu jejich aplikací |
| orientovat se ve formulování, analýze, řešení a diskusi problémů, jež se objevují v odborné matematice, a následně tyto reálné problémy formou vhodných zjednodušení převést do výukového procesu |
| rozumět metodám řešení matematických úloh se zaměřením na středoškolskou matematiku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat základní partie středoškolské matematiky |
| formou vhodných zjedodušení zpřístupňovat žákům konkrétní matematické partie, a to i v širším kontextu jejich aplikací |
| aktivně používat metody řešení matematických úloh se zaměřením na středoškolskou matematiku |
| podat didakticky účinný výklad |
| zapojovat do výuky ICT |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
M. Hejný a kol. Teória vyučovania matematiky 2.. Bratislava : SPN, 1990. ISBN 80-08-01344-3.
-
Polák, J. Přehled středoškolské matematiky.. Praha : Prometheus, 2008. ISBN 978-80-7196-356-1.
-
Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
-
Polák, Josef. Didaktika matematiky I. část. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
Polák, Josef. Didaktika matematiky II. část. ISBN 978-80-7489-326-1.
-
Polák, Josef. Středoškolská matematika v úlohách I. Praha : Prometheus, 2006. ISBN 80-7169-337-2.
|