Předmět: Didaktika matematiky 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika matematiky 2
Kód předmětu KMA/DIM2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kunz Vladimír, PaedDr.
  • Vincík Jáchym, prof. RNDr. Ph.D.
  • Krausová Michaela, RNDr.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky předmětu DIM2. 2. Množiny, relace, množinová zobrazení ve středoškolské matematice. 3. Reálná čísla, numerické výpočty a výpočetní technika. 4. Komplexní čísla. 5. Základní poznatky z algebry. 6. Funkce a jejich užití. 7. Rovnice a nerovnice. 8. Číselné posloupnosti a řady. 9. Základy kombinatoriky. 10. Počet pravděpodobnosti, statistika. 11. Diferenciální počet na střední škole (limity a spojitost funkcí, derivace). 12. Integrální počet na střední škole (primitivní funkce, neurčitý integrál, určitý integrál). 13. Matematické struktury a role axiomatické metody ve středoškolské matematice.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická výuka, Samostatná práce studentů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozumět středně pokročilým teoriím z různých oblastí matematiky (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.)
orientovat se v základních metodách obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie
rozumět moderním metodám didaktiky matematiky
orientovat se v českém školském systému a jeho historickém vývoji
vysvětlit význam matematických úloh, aplikací a didaktických her ve vyučování matematice
rozumět problematice rámcových a školských vzdělávacích programů
Odborné dovednosti
popsat a vysvětlit poznatky z různých matematických disciplín (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.)
přiblížit odborné téma i laické veřejnosti
provádět logické strukturování matematické látky
správně aplikovat komunikaci ve vyučování matematice a jazyk matematiky ve školské praxi
využívat moderní didaktické postupy ve výuce matematiky
používat vhodný matematicko-didaktický SW
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozumět pokročilým matematickým teoriím a odpovídajícím vědeckým metodám, a to s ohledem na moderní pojetí výuky středoškolské matematiky
popsat a vysvětlit, jak žákům zpřístupnit konkrétní matematické partie, a to i v širším kontextu jejich aplikací
orientovat se ve formulování, analýze, řešení a diskusi problémů, jež se objevují v odborné matematice, a následně tyto reálné problémy formou vhodných zjednodušení převést do výukového procesu
rozumět metodám řešení matematických úloh se zaměřením na středoškolskou matematiku
Odborné dovednosti
analyzovat základní partie středoškolské matematiky
formou vhodných zjedodušení zpřístupňovat žákům konkrétní matematické partie, a to i v širším kontextu jejich aplikací
aktivně používat metody řešení matematických úloh se zaměřením na středoškolskou matematiku
podat didakticky účinný výklad
zapojovat do výuky ICT
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • M. Hejný a kol. Teória vyučovania matematiky 2.. Bratislava : SPN, 1990. ISBN 80-08-01344-3.
  • Polák, J. Přehled středoškolské matematiky.. Praha : Prometheus, 2008. ISBN 978-80-7196-356-1.
  • Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky I. část. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky II. část. ISBN 978-80-7489-326-1.
  • Polák, Josef. Středoškolská matematika v úlohách I. Praha : Prometheus, 2006. ISBN 80-7169-337-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr