Předmět: Seminář didaktiky matematiky

« Zpět
Název předmětu Seminář didaktiky matematiky
Kód předmětu KMA/DISM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kunz Vladimír, PaedDr.
  • Vincík Jáchym, prof. RNDr. Ph.D.
  • Krausová Michaela, RNDr.
Obsah předmětu
1. Klasifikace matematických úloh 2.-3. Důkazové úlohy 4. Induktivní metody v matematice 5.-6. Matematické určovací úlohy 7.-8. Úlohy s parametry 9.-10. Úlohy z kombinatoriky a počtu pravděpodobnosti 11.-12. Slovní aplikační úlohy a matematizace reálných situací 13. Zápočet

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická výuka, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozumět středně pokročilým teoriím z různých oblastí matematiky (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.)
orientovat se v základních metodách obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie
rozumět moderním metodám didaktiky matematiky
orientovat se v českém školském systému
Odborné dovednosti
popsat a vysvětlit poznatky z různých matematických disciplín (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.)
používat základní postupy z obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie
přiblížit odborné téma i laické veřejnosti
využívat moderní didaktické postupy ve výuce matematiky
používat vhodný matematicko-didaktický SW
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
klasifikovat matematické úlohy podle různých kritérií
porovnat a vysvětlit řešení typových i náročnějších důkazových úloh
porovnat a vysvětlit řešení typových i náročnějších určovacích úloh
porovnat a vysvětlit řešení typových i náročnějších úloh s parametry
porovnat a vysvětlit řešení typových i náročnějších aplikačních úloh
orientovat se v problematice úloh matematické olympiády a dalších soutěží pro talentované žáky
Odborné dovednosti
vhodně aplikovat různé metody při řešení důkazových úloh
vhodně aplikovat různé metody při řešení určovacích úloh
vhodně aplikovat různé metody při řešení úloh s parametry
vhodně aplikovat různé metody při řešení aplikačních úloh
didakticky zpracovat zadané matematické téma
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Hejný, Milan. Teória vyučovania matematiky 2. 1990. ISBN 8008013443.
  • Larson, Loren C. Metódy riešenia matematických problémov. 1. vyd. Bratislava : Alfa, 1990. ISBN 80-05-00627-6.
  • Odvárko, O. a kol. Metody řešení matematických úloh.. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-20434-1.
  • Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky I. část. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
  • Polák, Josef. Středoškolská matematika v úlohách I. Praha : Prometheus, 2006. ISBN 80-7169-337-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr