Předmět: Historie matematiky

« Zpět
Název předmětu Historie matematiky
Kód předmětu KMA/HIM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vincík Jáchym, prof. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod a základní přehled 2. Periodizace vývoje matematiky. Historie číselných soustav 3. Pythagorova věta. Geometrie ve starověkém Řecku 4. Řecká teorie čísel. Nekonečno ve starověkém Řecku 5. Historie řešení algebraických rovnic 6. Metoda souřadnic a zrod analytická geometrie 7. Vznik a rozvoj infinitezimálního počtu 8. Komplexní (a hyperkomplexní) čísla. Počátky komplexní analýzy 9. Neeukleidovská geometrie 10. Počátky teorie grup. Množiny a logika 11. Počátky diferenciální geometrie. Vznik topologie 12. Doplňující témata, prezentace semestrálních projektů 13. Závěr a shrnutí

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v poznatcích základních matematických teorií
uvědomit si základní historické souvislosti a zařadit významné události do historického kontextu
vyjmenovat několik známých matematiků
Odborné dovednosti
aplikovat osvojené postupy na vybrané matematické úlohy
přiřadit některé matematické výsledky ke konkrétním osobnostem
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozumět vývoji matematiky ve starověku, středověku a novověku
popsat přínos nejvýznamnějších matematických osobností k vývoji matematiky
orientovat se v návaznostech a souvislostech jednotlivých matematických disciplín s ohledem na jejich historický vývoj
rozumět vývoji matematických metod s přihlédnutím k řešení vybraných problémů
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky matematických myšlenek konkrétní historické doby a zhodnotit jejich význam pro dějiny evropské kultury
Odborné dovednosti
popsat hlavní směry historického vývoje matematiky
demonstrovat na vybraných problémech různé přístupy k řešení konkrétních matematických problémů
dokumentovat na konkrétních případech vliv matematického poznání na vývoj evropské civilizace
provádět důkazy vybraných důležitých vět aparátem matematiky určitého historického období
provést rozbor historického matematického textu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Mareš, M. Příběhy matematiky.. Příbram : Pistorius-Olšanská, 2008. ISBN 978-80-87053-16-4.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky III. část: Historie matematiky pro ucitele. 2016. ISBN 978-80-7489-338-4.
  • Potůček, Jiří. Vývoj vyučování matematice na českých středních školách v období 1900 - 1945. 1. díl, Vznik a vývoj jednotlivých typů škol a jejich.
  • Stillwell, John. Mathematics and its history (third edition). New York, 2010. ISBN 978-1-4419-6052.
  • Stillwell, John. Mathematics and its history. 2nd ed. New York : Springer, 2002. ISBN 0-387-95336-1.
  • Stillwell, John. The four pillars of geometry. New York : Springer, 2005. ISBN 0-387-25530-3.
  • Struik, D.J. Dějiny matematiky.. Praha : Orbis, 1963. ISBN 1-123-63.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr