Vyučující
|
-
Vincík Jáchym, prof. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod a základní přehled 2. Periodizace vývoje matematiky. Historie číselných soustav 3. Pythagorova věta. Geometrie ve starověkém Řecku 4. Řecká teorie čísel. Nekonečno ve starověkém Řecku 5. Historie řešení algebraických rovnic 6. Metoda souřadnic a zrod analytická geometrie 7. Vznik a rozvoj infinitezimálního počtu 8. Komplexní (a hyperkomplexní) čísla. Počátky komplexní analýzy 9. Neeukleidovská geometrie 10. Počátky teorie grup. Množiny a logika 11. Počátky diferenciální geometrie. Vznik topologie 12. Doplňující témata, prezentace semestrálních projektů 13. Závěr a shrnutí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v poznatcích základních matematických teorií |
uvědomit si základní historické souvislosti a zařadit významné události do historického kontextu |
vyjmenovat několik známých matematiků |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat osvojené postupy na vybrané matematické úlohy |
přiřadit některé matematické výsledky ke konkrétním osobnostem |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozumět vývoji matematiky ve starověku, středověku a novověku |
popsat přínos nejvýznamnějších matematických osobností k vývoji matematiky |
orientovat se v návaznostech a souvislostech jednotlivých matematických disciplín s ohledem na jejich historický vývoj |
rozumět vývoji matematických metod s přihlédnutím k řešení vybraných problémů |
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky matematických myšlenek konkrétní historické doby a zhodnotit jejich význam pro dějiny evropské kultury |
Odborné dovednosti |
---|
popsat hlavní směry historického vývoje matematiky |
demonstrovat na vybraných problémech různé přístupy k řešení konkrétních matematických problémů |
dokumentovat na konkrétních případech vliv matematického poznání na vývoj evropské civilizace |
provádět důkazy vybraných důležitých vět aparátem matematiky určitého historického období |
provést rozbor historického matematického textu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Mareš, M. Příběhy matematiky.. Příbram : Pistorius-Olšanská, 2008. ISBN 978-80-87053-16-4.
-
Polák, Josef. Didaktika matematiky III. část: Historie matematiky pro ucitele. 2016. ISBN 978-80-7489-338-4.
-
Potůček, Jiří. Vývoj vyučování matematice na českých středních školách v období 1900 - 1945. 1. díl, Vznik a vývoj jednotlivých typů škol a jejich.
-
Stillwell, John. Mathematics and its history (third edition). New York, 2010. ISBN 978-1-4419-6052.
-
Stillwell, John. Mathematics and its history. 2nd ed. New York : Springer, 2002. ISBN 0-387-95336-1.
-
Stillwell, John. The four pillars of geometry. New York : Springer, 2005. ISBN 0-387-25530-3.
-
Struik, D.J. Dějiny matematiky.. Praha : Orbis, 1963. ISBN 1-123-63.
|