Vyučující
|
-
Káňa Michal, doc. RNDr. Ph.D.
-
Breitfelder Ondřej, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do počítačového zobrazování křivek, ploch a těles. Možnosti zařazení ICT do výuky geometrie; použití pro trénování představivosti a k experimentování. Tvůrčí využití programů variační a dynamické geometrie, resp. dalšího geometrického SW (především vhodných 3D modelářů). Řešení klasických geometrických problémů pomocí počítače.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozumět základním poučkám z elementární geometrie, trigonometrie a analytické geometrie v rovině a v prostoru |
orientovat se v principechh vybrané promítací metody |
rozumět reprezentaci geometrických objektů a ovládat manipulace s nimi |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat osvojené postupy na elementární geometrické úlohy |
analyzovat a vhodně využívat vybrané geometrické vlastnosti |
pracovat ve vhodném geometrickém SW |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozumět počítačovému zobrazování křivek, ploch a těles |
rozumět významu zapojení vhodného software dynamické geometrie pro modelování konstrukcí a geometrických objektů |
chápat se všemi důsledky vlastnosti a vztahy uvnitř dobře známých základních geometrických objektů |
orientovat se v možnostech zařazení ICT do výuky geometrie |
Odborné dovednosti |
---|
používat vhodný software dynamické geometrie pro provádění konstrukcí a vizualizací geometrických objektů (křivek, ploch, těles), provádět s nimi vhodná měření a následné výpočty |
objevovat vlastnosti a vztahy základních geometrických objektů |
dle vlastní volby začít vlastní zkoumání geometricky orientovaných témat s využitím počítače |
rozpoznávat a analyzovat využití geometrie a jejích metod v nejrůznějších oborech |
aplikovat vhodné geometrické modely na řešení jednoduchých reálných problémů |
využít účelně vhodný geometrický SW pro trénování představivosti a k experimentování |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Bainville, E. CABRI II Plus manuál (překlad A. Vrba). 2003.
-
El Saddik, Abdulmotaleb. Interactive multimedia learning : shared reusable visualization-based modules : with 60 figures and 16 tables. Berlin : Springer, 2001. ISBN 3-540-41930-6.
-
Farin, Gerald. Curves and surfaces for computer-aided geometric design : a practical guide. 4th ed. San Diego : Academic Press, 1997. ISBN 0-12-249054-1.
-
Piegl, Les; Tiller, Wayne. The NURBS book. 2nd ed. Berlin : Springer, 1997. ISBN 3-540-61545-8.
-
Vaníček, Jiří. Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie. V Praze : Univerzita Karlova, 2009. ISBN 978-80-7290-394-8.
|