Předmět: Informační technologie ve vyučování geom

« Zpět
Název předmětu Informační technologie ve vyučování geom
Kód předmětu KMA/ITG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Káňa Michal, doc. RNDr. Ph.D.
  • Breitfelder Ondřej, Mgr.
Obsah předmětu
Úvod do počítačového zobrazování křivek, ploch a těles. Možnosti zařazení ICT do výuky geometrie; použití pro trénování představivosti a k experimentování. Tvůrčí využití programů variační a dynamické geometrie, resp. dalšího geometrického SW (především vhodných 3D modelářů). Řešení klasických geometrických problémů pomocí počítače.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozumět základním poučkám z elementární geometrie, trigonometrie a analytické geometrie v rovině a v prostoru
orientovat se v principechh vybrané promítací metody
rozumět reprezentaci geometrických objektů a ovládat manipulace s nimi
Odborné dovednosti
aplikovat osvojené postupy na elementární geometrické úlohy
analyzovat a vhodně využívat vybrané geometrické vlastnosti
pracovat ve vhodném geometrickém SW
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozumět počítačovému zobrazování křivek, ploch a těles
rozumět významu zapojení vhodného software dynamické geometrie pro modelování konstrukcí a geometrických objektů
chápat se všemi důsledky vlastnosti a vztahy uvnitř dobře známých základních geometrických objektů
orientovat se v možnostech zařazení ICT do výuky geometrie
Odborné dovednosti
používat vhodný software dynamické geometrie pro provádění konstrukcí a vizualizací geometrických objektů (křivek, ploch, těles), provádět s nimi vhodná měření a následné výpočty
objevovat vlastnosti a vztahy základních geometrických objektů
dle vlastní volby začít vlastní zkoumání geometricky orientovaných témat s využitím počítače
rozpoznávat a analyzovat využití geometrie a jejích metod v nejrůznějších oborech
aplikovat vhodné geometrické modely na řešení jednoduchých reálných problémů
využít účelně vhodný geometrický SW pro trénování představivosti a k experimentování
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Bainville, E. CABRI II Plus manuál (překlad A. Vrba). 2003.
  • El Saddik, Abdulmotaleb. Interactive multimedia learning : shared reusable visualization-based modules : with 60 figures and 16 tables. Berlin : Springer, 2001. ISBN 3-540-41930-6.
  • Farin, Gerald. Curves and surfaces for computer-aided geometric design : a practical guide. 4th ed. San Diego : Academic Press, 1997. ISBN 0-12-249054-1.
  • Piegl, Les; Tiller, Wayne. The NURBS book. 2nd ed. Berlin : Springer, 1997. ISBN 3-540-61545-8.
  • Vaníček, Jiří. Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie. V Praze : Univerzita Karlova, 2009. ISBN 978-80-7290-394-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr