|
Vyučující
|
-
Küsová Petra, RNDr. Ph.D.
-
Soukup Michal, Ing. Ph.D.
-
Brčák Petr, RNDr. Ph.D.
-
Skopeček Šimon, Ing. Ph.D.
-
Bouzek Karel, prof. RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden: Funkční posloupnosti. Bodová a stejnoměrná konvergence. 2. týden: Funkční řady. Bodová a stejnoměrná konvergence. 3. týden: Mocninné a Taylorovy řady. 4. týden: Fourierovy řady. 5. týden: Vektorové funkce jedné reálné proměnné. Křivky v Rn. 6. týden: Funkce více proměnných. 7. týden: Dvojná limita, spojitost. Derivace funkce více proměnných. 8. týden: Diferencovatelnost, tečná rovina. Derivace vyšších řádů. 9. týden: Hessova matice, Taylorova věta. Optimalizace. 10. týden: Optimalizace s vazbami. Riemannův integál. 11. týden: Fubinniho věta a dvojný integrál. Substituce do polárních souřadnic. 12. týden: Trojný integrál, substituce, aplikace. 13. týden: Nevlastní integrály a jejich využití. Obyčejné diferenciální rovnice jsou náplní předmětu KMA/SDR.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Studium metodou řešení problémů
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 56 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozumět základním principům z oblasti diferenciálního počtu funkcí jedné proměnné |
| rozumět základním principům z oblasti integrálního počtu funkcí jedné proměnné |
| rozumět základním principům z oblasti lineární algebry |
| rozumět základním principům z oblasti číselných posloupností a řad |
| understand basic principles of differentiation of functions of one variable |
| understand basic principles of integration of functions of one variable, |
| understand basic principles from linear algebra |
| understand basic principles of sequences and series |
| Odborné dovednosti |
|---|
| derivovat a integrovat funkce jedné proměnné |
| ovládat aritmetické operace s vektory a maticemi |
| pro zadanou matici vypočítat vlastní čísla a vlastní vektory |
| rozhodnout o konvergenci či divergenci číselné posloupnosti |
| rozhodnout o konvergenci či divergenci číselné řady |
| nalézt extrémy funkce jedné proměnné |
| differentiate and integrate functions of one varibale |
| perform algebraic operations with vectors and matrices |
| compute eigenvalues and eigenvectors of matrices |
| determine convergence or divergence of sequences |
| determine convergence or divergence of series |
| find extremal values of functions of one variable |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| prokázat znalost definic a základních tvrzení týkajících se funkčních posloupností, funkčních řad, vektorových funkcí jedné reálné proměnné a reálných funkcí více proměnných |
| rozumět základním principům teorie diferenciálního počtu funkcí více proměnných |
| rozumět základním principům teorie integrálního počtu funkcí více proměnných |
| rozumět základním principům teorie vektorových funkcí jedné proměnné |
| rozumět základním principům teorie funkčních posloupností a řad |
| have knowledge of basic definitions and statements related to function sequences, function series, vector functions of one variable na real functions of one variable |
| understand basic principles of differentiation of functions of more variables |
| understand basic principles of integration of functions of more variables |
| understand basic principles of vector functions theory |
| understand basic principles of function sequences and function series |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pracovat s funkčními posloupnostmi a řadami |
| rozvinout danou funkci v mocninnou nebo Fourierovu řadu |
| popsat křivky v Rn a pracovat s nimi |
| určit vlastnosti reálných funkcí vice proměnných (spojitost, hladkost apod.) |
| počítat derivace ve směru a parciální derivace funkcí více proměnných |
| formulovat základní úlohy na maximum, resp. minimum, a tyto úlohy vyřešit s využitím diferenciálního počtu |
| počítat dvojné a trojné integrály |
| pracovat s integrály závislými na parametru |
| perform operations with function sequences and function series |
| expand a function in power series or Fourier series |
| describe curves in Rn and perform simple operations with them |
| analyze basic properties of functions of more variables |
| determine directional and partial derivatives of functions of more variables |
| formulate basic extremal problems and solve them |
| compute double and triple integrals |
| perform basic operations with integrals with parameters |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Řešení problémů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Řešení problémů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Řešení problémů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Brabec, Jiří; Hrůza, Bohuslav. Matematická analýza II. Praha : SNTL, 1986.
-
P. Drábek, S. Míka. Matematická analýza II. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7082-977-6.
-
Thomson, Bruckner, Bruckner. Elementary real analysis. 2008. ISBN 978-1434843.
|