Předmět: Matematický proseminář 1

« Zpět
Název předmětu Matematický proseminář 1
Kód předmětu KMA/MP1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Beránek Petr, RNDr.
  • Vávrová Miroslava, RNDr.
  • Zouvalová Katarína, Ing. Ph.D.
  • Krausová Michaela, RNDr.
  • Pinte Jan, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Náplní jednotlivých seminářů budou vybrané partie středoškolské matematiky. Důraz bude kladen na prohloubení znalostí především v těch oblastech, jež jsou zapotřebí pro bezproblémové zvládnutí úvodních matematických kurzů na vysoké škole (např. výroková logika, algebraické výrazy, rovnice a nerovnice, funkce, analytická geometrie, kombinatorika). V neposlední řadě bude obsahem řešení netradičních matematických úloh, což by mělo studentům na závěr usnadnit přechod od algoritmického opakování naučených postupů k samostatnému přemýšlení a návrhu vlastních metod řešení. Seminární forma výuky umožňuje přizpůsobit konkrétní obsah potřebám přítomných studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozumět matematickému textu a jazyku
strukturovaně přemýšlet a matematicky se vyjadřovat
volit vhodnou (dílčí) metodu řešení
Odborné dovednosti
upravit algabraický výraz
vyřešit základní typy rovnic a nerovnic
načrtnout grafy elementárních funkcí
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
navrhne postup řešení skládající se z několika dílčích kroků
rozumí významu řešení rovnic a nerovnic a jejich detailní struktuře
rozumí významu funkcí v matematice, dokáže analyzovat a popsat vlastnosti daných funkcí
Odborné dovednosti
bez zaváhání provádí obtížnější matematické úkony
řeší obtížnější rovnice a nerovnice; využívá k tomu speciální metody
načrtne grafy veškerých elementárních funkcí včetně jejich transformací
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Ivan Bušek. Řešené maturitní úlohy z matematiky. 2010. ISBN 80-7196-140-X.
  • Josef Polák. Přehled středoškolské matematiky. 2015. ISBN 978-80-7196-458-2.
  • Josef Polák. Středoškolská matematika v úlohách II. 2018. ISBN 978-80-7196-419-3.
  • Josef Polák. Středoškolská matematika v úlohách I. 2010. ISBN 80-7196-337-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr