Vyučující
|
-
Beránek Petr, RNDr.
-
Vávrová Miroslava, RNDr.
-
Zouvalová Katarína, Ing. Ph.D.
-
Krausová Michaela, RNDr.
-
Pinte Jan, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Náplní jednotlivých seminářů budou vybrané partie středoškolské matematiky. Důraz bude kladen na prohloubení znalostí především v těch oblastech, jež jsou zapotřebí pro bezproblémové zvládnutí úvodních matematických kurzů na vysoké škole (např. výroková logika, algebraické výrazy, rovnice a nerovnice, funkce, analytická geometrie, kombinatorika). V neposlední řadě bude obsahem řešení netradičních matematických úloh, což by mělo studentům na závěr usnadnit přechod od algoritmického opakování naučených postupů k samostatnému přemýšlení a návrhu vlastních metod řešení. Seminární forma výuky umožňuje přizpůsobit konkrétní obsah potřebám přítomných studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozumět matematickému textu a jazyku |
strukturovaně přemýšlet a matematicky se vyjadřovat |
volit vhodnou (dílčí) metodu řešení |
Odborné dovednosti |
---|
upravit algabraický výraz |
vyřešit základní typy rovnic a nerovnic |
načrtnout grafy elementárních funkcí |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
navrhne postup řešení skládající se z několika dílčích kroků |
rozumí významu řešení rovnic a nerovnic a jejich detailní struktuře |
rozumí významu funkcí v matematice, dokáže analyzovat a popsat vlastnosti daných funkcí |
Odborné dovednosti |
---|
bez zaváhání provádí obtížnější matematické úkony |
řeší obtížnější rovnice a nerovnice; využívá k tomu speciální metody |
načrtne grafy veškerých elementárních funkcí včetně jejich transformací |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Ivan Bušek. Řešené maturitní úlohy z matematiky. 2010. ISBN 80-7196-140-X.
-
Josef Polák. Přehled středoškolské matematiky. 2015. ISBN 978-80-7196-458-2.
-
Josef Polák. Středoškolská matematika v úlohách II. 2018. ISBN 978-80-7196-419-3.
-
Josef Polák. Středoškolská matematika v úlohách I. 2010. ISBN 80-7196-337-2.
|