Předmět: Syntetická geometrie pro učitelství

« Zpět
Název předmětu Syntetická geometrie pro učitelství
Kód předmětu KMA/SG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Káňa Michal, doc. RNDr. Ph.D.
  • Breitfelder Ondřej, Mgr.
Obsah předmětu
Historický vývoj geometrie. Soustava axiómů a základní věty rovinné eukleidovské geometrie. Geometrická zobrazení v rovině ? shodnosti, podobnosti, afinity, kruhová inverze. Grupy geometrických zobrazení. Eukleidovské konstrukce a Apolloniovy úlohy. Úvod do neeukleidovských geometrií (hyperbolická a eliptická geometrie). Pro modelování řady geometrických problémů jsou využívány programy interaktivní dynamické geometrie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 32 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozumět základním poučkám z elementární geometrie a trigonometrie v rozsahu učiva střední školy
rozumět základním principům z maticové algebry a vektorového počtu
rozumět základním principům elementárního kalkulu
Odborné dovednosti
aplikovat osvojené postupy na elementární geometrické úlohy na úrovni střední školy
počítat s vektory, maticemi a determinanty a řešit soustavy lineárních a kvadratických rovnic
používat aparát kalkulu na základní úlohy
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
chápat v základních rysech vývoj geometrických axiomatických systémů
vysvětlovat logické důkazy geometrických tvrzení, obzvláště užitím metody přímého dokazování a důkazu sporem
rozumět základním vlastnostem shodností, podobností, afinit a kruhové inverze
orientovat se ve vlastnostech SW dynamické geometrie pro potřeby provádění konstrukcí a vizualizaci geometrických objektů
Odborné dovednosti
řešit geometrické úlohy syntetickou metodou
provádět důkazy elementárních geometrických tvrzení, obzvláště užitím metody přímého dokazování a důkazu sporem
využívat vlastnosti shodností, podobností, afinit a kruhové inverze při řešení geometrických úloh
sestavovat a aplikovat geometrické modely jednoduchých reálných problémů
používat vhodný software dynamické geometrie pro provádění konstrukcí a vizualizaci geometrických objektů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Boček, L., Šedivý, J. Grupy geometrických zobrazení. SPN Praha, 1980.
  • Jacques Hadamard. Lessons in Geometry, Vol. 1: Plane Geometry. 2008. ISBN 9780821843673.
  • Lávička, M. Geometrie 1 : Základy geometrie v rovině. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-861-7.
  • Martin, G. E. Geometric constructions : with 112 figures. [1st ed.]. New York [etc.] : Springer, 1998. ISBN 0-387-98276-0.
  • Polák, J. Přehled středoškolské matematiky.. Praha : Prometheus, 2008. ISBN 978-80-7196-356-1.
  • Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
  • Sekanina, M. a kol. Geometrie. 1. díl..
  • Švrček, Jaroslav; Vanžura, Jiří. Geometrie trojúhelníka. 1. vyd. Praha : SNTL, 1988.
  • Vyšín, J. Geometria pre pedagogické fakulty. 2.diel. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1970.
  • Vyšín, J. Geometrie pro pedagogické fakulty. 1. díl.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr