Předmět: Teorie množin a logika

« Zpět
Název předmětu Teorie množin a logika
Kód předmětu KMA/TML
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Piskač Tomáš, prof. RNDr. DSc.
Obsah předmětu
1. Jazyk výrokové logiky (VL), pravdivost formulí 2. Odvozování ve VL, věta o dedukci 3. Věta o úplnosti VL 4. Jazyk predikátové logiky (PL) 5. Struktury a modely 6. Odvozování v PL 7. Věta o úplnosti PL 8. Gödelova věta o neúplnosti aritmetiky 9. Axiomatika Zermelo-Fraenkelovy teorie množin. 10. Relace, zobrazení, uspořádání. 11. Přirozená čísla, konstrukce reálných čísel. 12. Konečné množiny. 13. Dobrá uspořádání a ordinály. 14. Mohutnost množin a kardinály. 15. Axiom výběru.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška
  • Kontaktní výuka - 54 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat základní matematické pojmy (relace, ekvivalence, uspořádání) v rozsahu předmětu KMA/DMA
definovat základní algebraické struktury (grupa, těleso) a určit jejich vlastnosti
reprezentovat uspořádané množiny pomocí Hasseových diagramů a určit jejich vlastnosti
určit vlastnosti početních operací na množině celých, racionálních a reálných čísel
Odborné dovednosti
precizně formulovat matematické úvahy a formalizovat je v podobě důkazu
aplikovat základní důkazové techniky (důkaz sporem, důkaz indukcí)
běžným způsobem pracovat s pojmem množina a se základními množinovými operacemi
prakticky použít základy teorie Booleových algeber
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát základní pojmy a postupy výrokové a predikátové logiky
formulovat a dokázat věty o korektnosti a o úplnosti
pracovat s pojmy struktura a model v rámci predikátové logiky
znát axiomatickou formulaci Zermelo-Fraenkelovy teorie množin
vysvětlit konstrukci číselných množin v rámci teorie množin
pracovat s ordinálními a kardinálními čísly a vysvětlit jejich vlastnosti
Odborné dovednosti
aktivně ovládat probírané pojmy matematické logiky a teorie množin
precizně formulovat i komplikovanější úvahy v oboru matematické logiky a teorie množin
s porozuměním rozlišovat syntaktický a sémantický aspekt matematické logiky
formalizovat základní matematické konstrukty v jazyce teorie množin
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Balcar, Bohuslav; Štěpánek, Petr. Teorie množin. 2., opr. a rozš. vyd. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0470-X.
  • Enderton, Herbert B. A mathematical introduction to logic. 2nd ed. San Diego : Harcourt Academic Press, 2001. ISBN 0-12-238452-0.
  • Heijenoort van, Jean. From Frege to Gödel : a source book in mathematical logic, 1879-1931. Cambridge ; Harvard University Press, 2002. ISBN 0-674-32449-8.
  • Kaiser, T. Logika, aritmetika, množiny. Online text k přednášce. 2024.
  • Mendelson, Elliott. Introduction to mathematical logic. 4th ed. Boca Raton : Chapman & Hall, 2001. ISBN 0-41-80830-7.
  • Potter, Mike. Set theory and its philosophy: a critical introduction. Oxford : Oxford University Press, 2004. ISBN 978-0-19-927041-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr