Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Definice předmětu biomechaniky a ukázky praktických aplikací. 2. Základy kinematiky - přímočarý a křivočarý pohyb hmotného bodu v rovině. 3. Newtonovy pohybové zákony, síla a moment síly. 4. Svalová tkáň stavba, základní vlastnosti a mechanické chování. 5. Svalová tkáň kontrakce svalu, svaly nezpeřené vs. zpeřené. 6. Deformace a napětí materiálu, ukázka napěťové analýzy v rámci biomechaniky tkání. 7. Základní modely materiálů, viskoelastické materiály relaxace, creep. 8. Obecné mechanické vlastnosti tkání, vliv mechanického namáhání na stavbu tkáně. 9. Vazy stavba, mechanické vlastnosti a funkce, kolagenní a elastinová vlákna. 10. Šlachy stavba, mechanické vlastnosti a funkce, přenos sil. 11. Chrupavky stavba, mechanické vlastnosti a funkce, tření a lubrikace, synoviální kapalina. 12. Kosti stavba, mechanické vlastnosti a funkce, osteon. 13. Srovnání mechanických vlastností vybraných tkání, vliv stárnutí, rychlosti zatěžování, imobilizace, remobilizace a přetěžování na mechanické vlastnosti tkání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v algebře, trigonometrii a stereometrii v rozsahu učiva střední školy |
definovat základní zákony fyziky o pohybu bodu a tělesa na úrovni střední školy |
popsat základy anatomie a fyziologie na úrovni střední školy |
orientovat se v základech biofyziky na úrovni střední školy |
Odborné dovednosti |
---|
řešit úlohy matematické analýzy v rozsahu učiva střední školy |
charakterizovat základní pohyby bodů a těles |
řešit jednoduché úlohy fyziky |
charakterizovat základní vlastnosti lidských orgánů a tkání |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy a definice z klasické mechaniky |
popsat mechanické vlastnosti vybraných lidských tkání |
orientovat se v přenosu sil v pohybovém systému člověka |
popsat základní funkce tkání pohybového systému |
vysvětlit viskoelastické chování tkání |
Odborné dovednosti |
---|
řešit základní úlohy pohybu bodů a těles v klasické mechanice |
charakterizovat mechanické vlastnosti vybraných typů tkání |
vytvořit reologické modely vybraných typů tkání |
posoudit vliv stavby tkání člověka na jejich mechanické vlastnosti |
provést srovnání vybraných typů tkání z pohledu biomechaniky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Hálek, Jan. Biofyzika pro bakaláře. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, Lékařská fakulta, 2002. ISBN 80-244-0529-6.
-
Karas, Vladimír; Otáhal, Stanislav; Sušanka, Petr. Biomechanika tělesných cvičení : Nár. vysokošk. učebnice pro posl. fak. tělesné výchovy a sportu Univ. Karlovy v Praze a pro pedagog. fak. vys. škol v ČR pro učitelství 5.-12. roč. aprobační předmět tělesná výchova. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-20554-2.
-
Křen, J.,Rosenberg, P., Janíček, P. Biomechanika. Plzeň, ZČU, 2001.
-
Valenta, Jaroslav. Biomechanika : Celost. vysokošk. příručka pro vys. školy techn.. 1. vyd. Praha : Academia, 1985.
|