|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Inženýrské objekty a konstrukce, úvod a rozdělení staveb, základy a konstrukce a druhy u městských a pozemních stavbách. 2. Dopravní stavby -1, základní dělení a konstrukční prvky komunikací, směrové a výškové řešení, příčné řešení a odvodnění, pro dálniční stavby, komunikace I a II třídy, MOK, obytné zóny, areálové komunikace a dopravní připojeni s obslužností. 3. Dopravní stavby -2, řešení zemního tělesa komunikace, kryt vozovek a jeho konstrukční prvky, křižovatky, rozhledové poměry, odvodnění komunikace, propustky a drobné objekty v komunikacích. 4. Dopravní stavby- 3, řešení chodníků a jejich návrhové prvky, vedení inženýrských prvků v chodníkovém tělese, cyklostezky v krajině a ve městských částech, cyklostezky a jejich řešení směrové a výškové, příčné uspořádání, odvodnění. 5. Železniční - kolejová doprava -1, základní konstrukční prvky a názvosloví, železniční spodek, železniční svršek, stanice z pohledu stavebních objektů. 6. Kolejová doprava- 2,tramvajové dráhy, základní konstrukční prvky a názvosloví, tramvajové konstrukční prvky podloží, tramvajový svršek, konstrukce zastávek a stavební objekty DEPA z pohledu stavebních objektu pozemního stavitelství. 7. Mosty ocelové-1,mosty, lávky pro pěší a technologické -energetické lávky, mosty-ocelové mostní základní názvosloví, materiály, nosná konstrukce a druhy z pohledu statického řešení, základy, opěry a pilíře, mostovka a její druhy a členění na základní průběžné a novodobé, příklady. 8. Mosty železobetonové -2 mosty, lávky pro pěší a technologické-energetické lávky, mosty-ocelové mostní základní názvosloví,materiály, nosná konstrukce a druhy z pohledu statického řešení, základy, opěry a pilíře, mostovka a její druhy a členění na základní průběžné a novodobé, příklady. 9. Vodohospodářské stavby-1, základní názvosloví a druhy staveb, konstrukce a použití pro vodárenské konstrukce, úpravny vody, ČOV,retenční nádrže, vodojemy. Liniové stavby a jejich základy řešení a umístění pro vodovodní a kanalizační síť. 10. Vodohospodářské stavby-2, stavby hydrotechnické, koryta přírodní a umělá, jezy a přehradní konstrukce, nádrže pro nakládání s povrchovými vodami. Stavby hydro meliorační a to rybníkové stavby a tělesa, vodní propojování ploch, odvodňování a závlahové systémy, stavby a závlahy městských parků 11. Podzemní stavby, základní druhy a názvosloví pro stavby raženého a hloubeného charakteru, plošné, liniové a hluboké. 12. Speciální stavby-1,železobetonové stabilita konstrukce a to opěrné stěny tížné, úhlové, gabion- matrace, opěrné stěny, geotextílie, Ocelové a betonové stožáry věže a kolektory 13. Speciální stavby-2, energetické stavby, spalovny a elektrárny, stavby pro trafo stanice, exkurze do spalovny.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát stavební materiály, stavební konstrukce |
| charakterizovat vývoj inženýrských staveb |
| znát technickou naukou o pružnosti a pevnosti |
| znát druhy zemin základové půdy |
| určit napjatost v zeminách |
| seznámit se s křivkami zrnitosti |
| definovat rozdělení napětí v základové spáře |
| klasifikovat hloubku založení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozlišit druhy vody v zeminách |
| charakterizovat technické vlastnosti zemin |
| řešit sedání základů |
| popsat znaky a rozlišení liniových podzemních staveb |
| určit zatížení mostů a jejich vnitřních sil- momentů, posouvajících a normálových |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v oblasti inženýrských staveb |
| znát skladbu mostovky pozemních komunikací a železničních mostů |
| popsat části konstrukce železniční trati |
| získat znalosti o hlavním nosném systému deskových a trámových mostů |
| popsat základní typy tunelové výstroje |
| rozdělit místní komunikace do funkčních skupin |
| Odborné dovednosti |
|---|
| určit konstrukční a geometrické parametry koleje |
| popsat druhy ložisek a mostních závěrů |
| určit vrtné schéma |
| vysvětlit princip "nové rakouské " metody výstavby tunelů |
| popsat konstrukční uspořádání obloukových mostů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
A. Rozsypal. Inženýrské stavby a řízení rizik. Jaga, 2010, 2010. ISBN 978-80-8076-066-3.
-
A. Schindler, J.Bureš, J. Pechar. Navrhování ocelových mostů. SNTL, 1980.
-
H. Krejčíříková. Železniční stavby I. České vysoké učení technické, 2017, Praha, 2017. ISBN 978-80-01-06157-2.
-
Ladislav Votruba. Úvod do vodohospodářského inženýrství.
-
L.Janda, Z.Kleisner, J.Zvara. Betonové mosty.
-
Š. Chochol, F. Lehovec a kol. Cesty a dálnice I..
-
Vladislav Hrdoušek a kol. Inženýrské stavby. Informatorium, 2006. ISBN 80-7333-048-2.
|