| Název předmětu | Pozemní stavby 2 - Nosné konstrukce |
|---|---|
| Kód předmětu | KME/POS2 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 4 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Konstrukční systémy staveb - shrnutí a opakování; vnější účinky a reakce systému; svislé a vodorovné nosné konstrukce, dilatace. 2. Předsazené konstrukce - druhy, funkce a požadavky, vnější vlivy, konstrukční řešení, statické chování. 3. Vnitřní schodiště - funkce a požadavky, typologie, tvarová řešení, konstrukční zásady, akustika, požární bezpečnost. 4. Vnitřní schodiště - konstrukční, materiálové a technologické varianty. 5. Vnitřní schodiště - statické principy, interakce s nosným systémem budovy. 6. Šikmé rampy, výtahové šachty a eskalátory - stavebně konstrukční principy, interakce s nosným systémem budovy, statické požadavky na podpůrné konstrukce; vnější a venkovní schodiště - konstrukční, materiálové a technologické varianty, požadavky a vlastnosti. 7. Nosné konstrukce zastřešení I. - terminologie; krovy - funkce, materiály, požadavky, vlastnosti, prvky a spoje, prostorová tuhost. 8. Nosné konstrukce zastřešení II. - vazníkové a tažené konstrukce - funkce, materiály, požadavky, vlastnosti, prostorová tuhost. 9. Základové konstrukce I. - hydrogeologický průzkum, základové poměry, geotechnické kategorie; základy - funkce a požadavky, principy konstrukčního návrhu, vliv na statické chování celého nosného systému; interakce systému stavba - základy - podloží. 10. Základové konstrukce II. - plošné základy - druhy, konstrukční a materiálová řešení, statické chování; hlubinné základy - druhy, konstrukční a materiálová řešení, statické chování. 11. Spodní stavba - zemní tlak, hydrostatický tlak, namáhání konstrukcí spodní stavby, suterénní stěny, osvětlovací a větrací šachty - funkce a požadavky, principy, konstrukční a technologická řešení. 12. Hydroizolace spodní stavby I. - hydrofyzikální expozice spodní stavby, agresivita prostředí, povlakové hydroizolační systémy - typy, vlastnosti, principy návrhu. 13. Hydroizolace spodní stavby II. - hydroizolační systémy ostatní - typy, vlastnosti, principy návrhu; prostupy a speciální detaily; dilatace hydroizolačních systémů a spodní stavby.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Přednáška, Cvičení
|
| Předpoklady |
| Odborné znalosti |
| orientovat se ve specifických požadavcích na pozemní stavby |
| popsat konstrukční systémy pozemních staveb, požadavky na ně a zásady jejich navrhování |
| vysvětlit vlastnosti svislých nosných konstrukcí, požadavky na ně a zásady jejich navrhování |
| vysvětlit vlastnosti vodorovných nosných konstrukcí, požadavky na ně a zásady jejich navrhování |
| orientovat se v problematice dilatací stavebních konstrukcí a dilatačních spár |
| Odborné dovednosti |
| sestavit přehled účinků působících na konstrukce pozemních staveb |
| provést návrh konstrukčního systému budovy |
| navrhnout umístění prvků svislých nosných konstrukcí stavby |
| navrhnout koncepci vodorovných nosných konstrukcí stavby |
| navrhnout umístění a typ dilatační spáry |
| Obecné způsobilosti |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| Výsledky učení |
| Odborné znalosti |
| orientovat se v komplexních požadavcích na pozemní stavby |
| vysvětlit vlastnosti předsazených konstrukcí, požadavky na ně a zásady jejich navrhování |
| vysvětlit vlastnosti schodišť, požadavky na ně a zásady jejich navrhování |
| vysvětlit vlastnosti nosných konstrukcí zastřešení, požadavky na ně a zásady jejich navrhování |
| vysvětlit vlastnosti základových konstrukcí, požadavky na ně a zásady jejich navrhování |
| vysvětlit vlastnosti spodní stavby, požadavky na ně a zásady jejich navrhování včetně hydroizolačního systému |
| Odborné dovednosti |
| analyzovat účinky působící na konstrukce pozemních staveb |
| navrhnout a optimalizovat konstrukční systém budovy |
| navrhnout předsazené konstrukce stavby |
| navrhnout schodiště |
| navrhnout nosnou konstrukci zastřešení |
| navrhnout systém plošných základů stavby |
| navrhnout konstrukci spodní stavby včetně hydroizolace |
| Obecné způsobilosti |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
| Odborné znalosti |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
| Odborné znalosti |
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|