Vyučující
|
-
Vnenk Petr, Ing. Ph.D.
-
Češka Petr, Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Aplikace stavební fyziky - zopakování nejdůležitějších fyzikálních veličin, shrnutí požadavků z hlediska stavební fyziky na kompletační konstrukce - úkoly tepelné techniky, akustiky, osvětlení a proslunění prostor, nalezení "ideálního" kompromisu dle těchto nejdůležitějších požadavků. 2. Aplikace stavební fyziky - tepelně technické požadavky na obalové konstrukce budov, součinitele prostupu tepla, součinitele tepelné vodivosti, tepelné odpory a součinitele prostupu tepla, požadavky na tepelné izolace, principy konstrukčního řešení a výpočtové metody. 3. Nenosné konstrukce - požadavky na tepelně technické a akustické vlastnosti, možnosti návrhu, výpočtové metody, příklady možných skladeb a provedení. Izolování budov proti chladu, hluku a vlhkosti. 4. Příčky a dělící konstrukce soudobé zděné, monolitické a montované příčky, sádrokartony, prosklené stěny, přemístitelné příčky, dělící stěny. Konstrukční zásady a principy návrhu. 5. Výplně otvorů v obvodových stěnách - dřevěná, kovová a plastová okna, dveře, výkladce, skleněné stěny, stínící prvky a materiály (žaluzie, markýzy, atd. - druhy), zástavba, terénní úpravy. 6. Podlahové a podhledové konstrukce. Funkční vrstvy podlah, jejich druhy, dělení a zásady návrhu. Teplé a studené povrchy, rozvody v podlahách. Konstrukční a funkční varianty podhledových konstrukcí (pevné, montované podhledy). 7. Povrchové úpravy stavebních konstrukcí a omítky. Obklady pevné a montované, jednovrstvé a vícevrstvé omítky, nátěry, nástřiky. 8. Skládané / sendvičové konstrukce a lehké pláště, zavěšené pláště. 9. Střechy a střešní pláště, ploché střechy - požadavky pro návrh, jejich řešení, druhy a využití. Silové účinky ovlivňující návrh střešních konstrukcí. Druhy střech dle využití - nepochozí, pochozí, pojízdná a zelená střecha, krytiny a sklony. 10. Konstrukce jednoplášťové a dvouplášťové střechy, větraná - nevětraná jednoplášťová střecha, řešení dvouplášťové střechy skladby střech, klempířské práce, odvodnění, atiky, detaily, řešení tepelných mostů. 11. Střešní krytiny, skladby, klempířské práce. 12. Doplňkové kompletační konstrukce, úpravy pro instalace, dřevěné, zámečnické, skleněné a plastové konstrukce, vedení instalací ve stavbě, koncepční řešení, typy a skladby konstrukcí. 13. Vybavení budov a strojní zařízení v budovách - výtahy, strojovny, vedení instalací v budovách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozpoznat stavební materiály a vymezit základní typologii výrobků pro stavby |
znát a orientovat se v půdorysech, řezech a pohledech stavby |
znát zakreslování stavebních konstrukcí a orientovat se ve značení stavebních materiálů na výkresech |
znát a orientovat se v nosných a nenosných konstrukcích staveb |
vyjmenovat a popsat základní konstrukce stavby (základy, svislé a vodorovné konstrukce, střecha, schodiště, příčky apod.) |
orientovat se v parametrech stavební fyziky (tepelná technika, akustika, denní osvětlení) |
Odborné dovednosti |
---|
charakterizovat stavební materiály a základní typologii výrobků pro stavby |
provádět zakreslování stavby na výkresech, tj. na půdorysech, řezech a pohledech |
zakreslovat jednotlivé stavební konstrukce a uplatnit značení stavebních materiálů na výkresech |
rozlišit nosné a nenosné konstrukce staveb |
charakterizovat základní konstrukce stavby (základy, svislé a vodorovné konstrukce, střecha, schodiště, příčky apod.) |
charakterizovat a vypočítat stavebně fyzikální parametry stavby (tepelná technika, akustika, osvětlení) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit vhodné stavební materiály a výrobky pro nenosné a kompletační konstrukce staveb |
znát a orientovat se v konstrukci, materiálech a provedení příček, podlah, podhledů, otvorových výplní, lehkých obvodových plášťů a střešních souvrství |
znát a orientovat se v povrchových úpravách stavebních konstrukcí včetně omítek, obkladů a nátěrů |
znát a orientovat se v izolacích stavby, zejména v izolacích proti vodě a vlhkosti, tepelných a akustických izolacích, jejich materiálech a provedeních |
znát a orientovat se v řešení a ve skladbách střech různých typů a sklonů |
Odborné dovednosti |
---|
vybrat vhodné stavební materiály a výrobky pro kompletační konstrukce staveb |
navrhovat, posuzovat a optimalizovat komplexní skladby konstrukcí a řešení detailů, zakreslovat je do výkresové dokumentace na základě získaných znalostí o materiálech, konstrukcích a stavební fyzice |
navrhovat a optimalizovat konstrukce a provedení příček, podlah, podhledů, lehkých obvodových plášťů a střešních souvrství |
navrhovat a optimalizovat povrchové úpravy stavebních konstrukcí včetně omítek, obkladů a nátěrů |
vybrat a optimalizovat vhodné izolace stavby, zejména materiály a výrobky pro izolace proti vodě a vlhkosti, tepelné a akustické izolace |
navrhovat a optimalizovat řešení skladeb střešních plášťů pro jednotlivé typy střech |
navrhovat a optimalizovat výplně otvorů v nosných i nenosných konstrukcích staveb (okna, dveře, vrata, prosklené stěny) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Ing. Lenka Hanzalová, CSc., doc. Ing. Šárka Šilarová, CSc. Konstrukce pozemních staveb 40 - Zastřešení. ČVUT Praha, 2005.
-
Kolektiv autorů - doc. Hájek, doc. Novák, doc. Šmejcký. Konstrukce pozemních staveb 30 - Kompletační konstrukce. ČVUT Praha, 2002.
|