Vyučující
|
-
Poustka Štěpán, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Samostatný projekt v rámci moderní programově orientované výuky se zaměřením na řešení problémů stavební praxe. Student zpracuje jeho úrovni odpovídající, komplexní problém stavební praxe s využitím znalostí získaných studiem. V prvním semestru dvousemestrálního předmětu bude vytvořena a optimalizována celková koncepce zadané stavby středního rozsahu. 1. Zadání řešené budovy na základě architektonické studie, prezentací významných staveb publikovaných v odborných médiích apod. Jako vhodná budova je předpokládán objekt administrativní, obytný, municipální, sportovní apod., výšky do 8 podlaží nebo 36 m rozponu střešní konstrukce. 2. - 3. Komplexní analýza vybrané stavby; zpracováno ve formě textové zprávy, podle potřeby doplněné skicami, schématy a situacemi. Analýza vnějších účinků, např.: - požadavky územního plánu na funkci, rozměry apod. stavby; požadavky na zastavěnost pozemku, podíl zelených ploch apod. - geologický profil podloží / únosnost zemin v základové spáře / hladina podzemní vody - sklon povrchu terénu, odtokové poměry, záplavová oblast - okolní zástavba - odstupy, výšky, hloubky založení (ideálně doplněno výkresem zjednodušené situace) - sítě / infrastruktura okolo stavby (situace) - větrová oblast - sněhová oblast - teplotní oblast - agresivita prostředí / degradační a korozivní vlivy (hluk, vibrace, zplodiny, chemismus, vysoké / nízké teploty...) - dopravní dostupnost - možnosti velikosti / rozsahu staveniště, zábory - lokální dostupnost materiálů a technologií Analýza vnitřních parametrů, např.: - počet uživatelů stavby, charakter užívání stavby - požadavky únosnosti stropů (velikosti nahodilých nebo mimořádných zatížení) - požadavky na součinitel prostupu tepla obalových konstrukcí a energetickou náročnost stavby - požadavky na neprůzvučnosti stěn, stropů, obálky, otvorových výplní - požadavky na zastínění / oslunění / osvětlení interiéru - požadavky na bezbariérovost stavby - světlé / konstrukční výšky - požadovaná provozní (nejen energetická) náročnost - požadavky na životnost stavby a jejích jednotlivých prvků a konstrukcí, analýza procesu stárnutí dílčích konstrukcí - příjezdové a přístupové komunikace, doprava v klidu, počty parkovacích míst, rozměry parkovacích stání, vlečné křivky, řešení ramp apod. - atd. 4. Variantní návrh nosného systému a obvodového pláště budovy - nejméně 3 vhodné materiálové, konstrukční a technologické varianty (schémata půdorysu a řez 1:200 + textová charakteristika). Doprovodné skici a schémata prokazující proveditelnost a funkčnost detailů, zajištění prostorové stability systému, řešení styků apod. 5. - 6. Analýza variant nosného systému a obvodového pláště, výběr nejvhodnější varianty a její optimalizace s ohledem na účel stavby, prostorovou tuhost a stabilitu, řešení základů a spodní stavby, interakce nosných a výplňových konstrukcí, energetickou náročnost, tepelné mosty atd. (textová příloha + schémata 1:100). 7. - 8. Koncepční návrh výplňových konstrukcí a systémů TZB (schémata 1:100 + předběžné výpočty stavební fyziky a TZB). Koncepce technologického postupu realizace stavby (bodový popis realizace, schéma situace staveniště). Doprovodné skici detailů a tvarových řešení. 9. - 11. Předběžné statické výpočty a posouzení vybraných nosných prvků nosného systému budovy, posouzení prostorové tuhosti a stability, návrh a posouzení styků. Konstrukční výkresy (základy, tvar, skladba) 1:100. 12. Veřejná prezentace rozpracovaného projektu. 13. Kompletace projektu. Zápočet
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v komplexních požadavcích na pozemní stavby |
popsat konstrukční systémy pozemních staveb, požadavky na ně a zásady jejich navrhování |
orientovat se v problematice dilatací stavebních konstrukcí a dilatačních spár |
vyjmenovat a popsat konstrukce nosného systému stavby (základy, svislé a vodorovné konstrukce, střecha, schodiště, předsazené konstrukce apod.) |
orientovat se v parametrech stavební fyziky (tepelná technika, akustika, osvětlení) |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout a analyzovat varianty konstrukčních systémů pozemních staveb |
charakterizovat stavební materiály a typologii výrobků pro stavby |
sestavit přehled účinků působících na konstrukce pozemních staveb |
provést návrh nosného systému budovy |
charakterizovat a stanovit stavebně fyzikální parametry stavby (tepelná technika, akustika, osvětlení) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat komplexní požadavky na pozemní stavby |
identifikovat okrajové podmínky pro návrh budovy |
specifikovat komplexní principy chování konstrukčního systému stavby |
orientovat se ve vztahu návrhu systémů TZB a konstrukce stavby |
klasifikovat stavebně fyzikální parametry stavebních konstrukcí stavby |
Odborné dovednosti |
---|
provést komplexní analýzu stavby |
charakterizovat vnější a vnitřní parametry stavby |
vybrat, navrhnout a optimalizovat vhodný konstrukční systém stavby |
analyzovat a optimalizovat prostorovou tuhost a stabilitu stavby a jejích konstrukcí |
navrhnout a optimalizovat obalové konstrukce stavby |
navrhnout koncepci systémů TZB konkrétní stavby |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
ČSN 01 3420 (013420) Výkresy pozemních staveb. Kreslení výkresů stavební části.. ČNI, 2004.
-
Individuálně dle doporučení vedoucího projektu.
-
Neufert E. Navrhování staveb: Příručka pro stavebního odborníka, stavebníka, vyučujícího i studenta.. Praha, CONSULTINVEST, 1995.
-
Newman M. Newman M.: Standard handbook of structural details for building construction.. 1993.
|