Vyučující
|
-
Fáy Štěpán, prof. Ing. CSc.
-
Prchlík Jiří, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Biomechanika - vymezení pojmů, bio-obory a jejich vazby, význam a cíle. 2. Historie a vývoj biomechaniky. 3. Obecná analýza problémů se zaměřením na techniku, lékařství a biomechaniku. 4. Řešení problémů modelováním - experimentální modelování. 5. Výpočtové modelování, problémy modelování, základní lékařské obory. 6. Základní anatomické názvosloví, struktura a funkce buňky. 7. Druhy buněk a tkání, základní vlastnosti biomateriálů. 8. Svalová buňka, struktura kosterního svalu. 9. Viskoelasticita živých tkání (Maxwellův model, creep, relaxace). 10. Mechanický model svalu (Hillův model, tetanická kontrakce). 11. Biologické tekutiny, základní modely. 12. Lidská krev, složení, základní model proudění, viskozimetry. 13. Biomechanické modely tkání a orgánů (ukázky složitějších struktur).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v algebře a matematické analýze v rozsahu učiva střední školy |
identifikovat základní procesy fyziky na úrovni střední školy |
vysvětlit základy biologie člověka v rozsahu učiva střední školy |
disponovat základními znalostmi diferenciálního a integrálního počtu |
Odborné dovednosti |
---|
řešit základní úlohy matematické analýzy |
řešit základní úlohy fyziky |
analyzovat základní biologické procesy v lidském těle |
charakterizovat základní vlastnosti materiálů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se ve významu a využití biomechaniky |
definovat základní anatomické názvosloví lidského těla |
popsat základní metody modelování fyzikálních problémů |
klasifikovat základní modely tkání |
definovat biomechanické problémy |
Odborné dovednosti |
---|
charakterizovat tkáně lidského těla |
charakterizovat mechanické vlastnosti tkání |
vytvořit jednoduché reologické modely tkání |
posoudit vliv vnitřní stavby tkání na jejich mechanické vlastnosti |
zvolit vhodnou metodu modelování biomechanického problému |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Ethier, C. Ross; Simmons, Craig A. Introductory biomechanics : from cells to organisms. Cambridge :: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0-521-84112-2.
-
Humphrey, Jay D.; Delange, Sherry L. An introduction to biomechanics : solids and fluids, analysis and design. New York : Springer, 2004. ISBN 0-387-40249-7.
-
Křen, Jiří; Janíček, Přemysl; Rosenberg, Josef. Biomechanika. 2. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-792-0.
|