Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1.Teorie mezních stavů, příklady, klasifikace, odkaz na dříve probrané. Únava, creep. 2.Únava - základní pojmy, historický přehled. Konstrukční a technologické faktory ovlivňující únavu. 3.Proměnné namáhání, mechanické vlastnosti při proměnném namáhání. Hysterezní smyčka, monotónní a cyklická deformační křivka, ..... 4.Wohlerova křivka, mez únavy, oblasti únavy, vliv střední hodnoty, Smithův a Haighův diagram. 5.Provozní zatížení, klasifikace, zpracování z hlediska korelační analýzy (stručně) a pomocí četnosti charakteristických parametrů (historický vývoj - stručně), metoda stékání deště. Simulace provozního zatížení. 6.Způsoby výpočtů na únavu. Koncepce - bezpečný život - bezpečná při poruše - s přípustným poškozením Kritérium mezního stavu: úplný život, iniciace trhliny, růst trhliny. Koncepce NSA, LESA, LPSA, FMA (princip) 7.Výpočet na trvalou pevnost - tvarová pevnost těles, příklad, domácí zadání. 8.Hypotézy kumulace únavnosti poškození. Vysokocyklová únava, křivky životnosti, nízkocyklová únava, Manson-Cofinovy křivky. 9.Koncepce LESA, LPSA, FMA. Multiaxiální únava - základní principy. Využití výstupů z MKP pro výpočet životnosti. Přehled softwarových produktů, např. MSC. Fatigue, FEMFAT, nCode, Fatigue Calculator.Semestrální práce. 10.Experimentální ověřování únavových vlastností - materiál, komponenta, uzel, konstrukce. 11.Exkurze dynamická zkušebna ŠKODA VÝZKUM s.r.o. 12.Výpočet životnosti v oblasti creepu. Relaxace napětí. 13.Únava kompozitních materiálů. Zápočet.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení, Exkurze, výuka v terénu
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 35 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 50 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 4 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát a orientovat se v mechanice tuhých těles |
znát a orientovat se v mechanice poddajných těles |
vyhodnotit a analyzovat stav napjatosti tělesa na základě jeho zatížení |
vyhodnotit a analyzovat stav deformace tělesa na základě působící napjatosti |
znát a orientovat se v základech nauky o materiálech |
znát a orientovat se v základech statistiky a počtu pravděpodobnosti |
Odborné dovednosti |
---|
řešit problémy matematické analýzy |
popsat a řešit rovnováhu těles |
popsat a analyzovat stav napjatosti odpovídající danému zatížení |
vyhodnotit stav napjatosti tělesa na základě zatížení |
popsat a analyzovat stav deformace |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
získat znalosti o teorii mezních stavů |
získat znalosti o koncepcích únavových procesů meteriálů |
získat znalosti o koncepcích posuzování únavy materiálů a konstrukcí |
iidentifikovat únavové porušení |
získat znalosti o způsobech ověřování únavových vlastností materiálů |
získat znalosti o způsobech posuzování problémů creepu a relaxace materiálů |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat provozní zatížení |
aplikovat hypotézy pro výpočet životnosti |
aplikovat postupy lomové mechaniky v únavě |
zhodnotit okolnosti ovlivňující únavu |
navrhnout únavový experiment |
analyzovat životnost v oblasti creepu |
zhodnotit životnost a spolehlivost konstrukce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Cyklická deformácia a únava kovov. 1. vyd. Bratislava : Veda, 1987.
-
Plánička, F. - Vojtíšek, J. Životnost strojních částí a konstrukcí namáhaných proměnlivými kmitavými silami. Skripta ZČU Plzeň, 1994.
-
Růžička, Milan; Hanke, Miroslav; Rost, Milan. Dynamická pevnost a životnost. Praha : ČVUT, 1992.
|