Předmět: Chemické a fyzikální aspekty životního prostředí

« Zpět
Název předmětu Chemické a fyzikální aspekty životního prostředí
Kód předmětu KMM/CHZP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Neckář Pavel, doc. Ing. Ph.D.
  • Pelikán Jakub, Mgr. Ph.D.
  • Kříž Filip, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Principy chemických reakcí v atmosféře, hydrosféře i pedosféře. Interakce technických materiálů s prostředím. Chemie anorganická, organická, fyzikální, termochemie, elektrochemie, fázové rovnováhy. Kinetika přírodních dějů a transport látek. V semináři jsou probírány teoretické základy jevů vyskytujících se v životním prostředí, jsou zde také představeny základní výpočty. Přednášky: 1. Základní pojmy; sféry Země; život na Zemi; ekosystém; vztahy mezi organismy; vlastnosti živých struktur; stavba prokaryotické a eukaryotické buňky. Chemické názvosloví, stavba atomu, chemické vazby, Princip chemické reakce. 2. Člověk; ekologie člověka; vývoj kultury, základy genetiky. 3. Chemické složení živé a neživé přírody; materiálové toky v životním prostředí; toky energie; periodická tabulka prvků; chemická kinetika a rovnováha chemických procesů. 4. Chemické reakce v prostředí. Základy chemické termodynamiky. Termochemie a výpočty. S jakými reakcemi je nutno počítat, co se bude dít v prostředí, ve kterém materiál se materiál nachází. 5. Plynná fáze: Fyzikální a chemické vlastnosti atmosféry, přenos energie v atmosféře, pohyb atmosférických hmot - počasí - meteorologie - klimatologie. Vlhkost jako faktor elektrochemické koroze. 6. Reakce v atmosféře, troposférické pozadí, polutanty v atmosféře, smog, skleníkový efekt, ozónová vrstva. Ideální a reálný plyn. Stavová rovnice ideálního plynu. Vlastnosti vybraných plynů (např. inertní plyny, O2, Cl2, H2, CO2, NOx, vodní pára), Kapalný stav - roztoky, solvatace, typy rozpouštědel. Konstrukční materiály v prostředí polutantů. 7. Druhy vod. Složení přírodních vod, povrchové a podpovrchové vody, fyzikální a chemické vlastnosti vody, pitná voda, nutrienty, znečištění. Vodné prostředí jako reakční prostředí. Základy elektrochemie, redoxní reakce, elektrolýza, galvanický článek. Faradayovy zákony a výpočty. Technologie využívající elektrochemické jevy (pokovování, baterie, vodíkové technologie) 8. Chemické reakce a chemické rovnováhy ve vodách, speciace prvků, acidobazické rovnováhy, komplexotvorné rovnováhy, srážecí rovnováhy, oxidačně-redukční rovnováhy. Vody agresivní a vody inkrustující. Odpadní vody jako zdroj surovin. 9. Mikrobiologie, hydrobiologie, analytické stanovení vybraných ukazatelů, vodní zákon. Základní principy analytické chemie. Úvod do organické chemie - typy sloučenin, nomenklaturní principy a základní typy organických reakcí. Sorpce, povrchové jevy, disperzní soustavy a chemie koloidů 10. Geosféra: surovinové zdroje. Geologické podloží, nerosty a horniny, vývoj Země. Chemie uhlíku a křemíku - srovnání prvků - vlastnosti, použití. 11. Pedologie, půdotvorné procesy, chemismus půdy, povrchové jevy, chemie koloidů, saturovaná a nesaturovaná zóna. Keramika a sklo - výroba, vlastnosti, druhy keramiky a skel, použití. Sorpce, nanomateriály. 12. Toxikologie, toxické vlastnosti látek. Perspektivní materiály pro strojírenství, možnosti recyklace materiálů. Proč některé látky nepoužívat i když mají lepší vlastnosti. 13. Vliv člověka na životní prostředí, ekonomické aspekty ochrany životního prostředí. Investice do čistých technologií se může projevit prodlouženou životností materiálů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, E-learning, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 16 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalost chemického názvosloví, orientace v periodické tabulce prvků.
Znalost principu, zápisu a vyčíslování chemických rovnic
Znalost základních fyzikálních a chemických jevů
Převody jednotek
Odborné dovednosti
Vyjádřit a vypočítat fyzikální veličinu z rovnice.
Základní manipulace s chemickým sklem.
Vypracovat jednoduchý protokol o měření.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Rozumět základním jevům odehrávajícím se v životním prostředí. Identifikovat polutanty a rozlišit přirozené a znečištěné prostředí.
Rozumět základním chemickým reakcím a výpočtům z chemických rovnic.
Orientovat se v základních typech materiálů (kovové, keramické, polymerní, apod.) a jejich vlastnostech.
Mít základní znalosti elektrochemie a termochemie.
Odborné dovednosti
Připravit základní typy roztoků a provézt test rozpustnosti rozličných kovů v kyselinách.
Vypracovat zprávu o záznamu chemického experimentu zahrnující interpretaci pozorovaných chemických dějů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Cvičení (praktické činnosti),
Laboratorní praktika,
Odborné dovednosti
Laboratorní praktika,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Doušová, B.; Bůzek, F. Chemie životního prostředí: úvod do chemie atmosféry, hydrosféry a geosféry.. Praha, 2016. ISBN 978-80-7080-979-2.
  • Duchek, P., Šmídová, H. Řešené příklady z chemie. Plzeň. 2013.
  • Khan, N. A state-of-art-review on emerging contaminants: Environmental chemistry, health effect, and modern treatment methods. , 2023, ISSN 0045-6535.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr