Předmět: Marketing a management obchodních podniků

« Zpět
Název předmětu Marketing a management obchodních podniků
Kód předmětu KMO/MMO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečná Jana, doc. Ing. Ph.D., MBA
  • Beneš Pavel, doc. Ing. CSc.
Obsah předmětu
Význam maloobchodu v ekonomice. Obchodní firma, její úloha na trhu spotřebním zbožím, prodejní kanály, retailingový mix. Marketing maloobchodu, jeho nástroje, uplatnění, praktické příklady: Práce se sortimentem (Category management, Merchandising). Kvalita a jakost. Obal. Private Labels. Cenová strategie, marže. Dispoziční řešení, prezentace zboží. Psychologie zákazníka. Podpora prodeje na POS, POS materiály a jejich uplatnění. In-store komunikace. Chování zákazníka na trhu spotřebním zbožím. Angažovanost zákazníka v maloobchodě. Fashion management (obchodní modely a formáty fashion, carrier bag model, udržitelná móda ...). Moderní technologie a jejich uplatnění při prodeji (chytré telefony, QR kódy, self scanning, RFID ...). Územní podmínky maloobchodu, metody územní analýzy. Řízení provozního personálu. Optimalizace obslužného personálu. Analýza finančních a provozně-ekonomických ukazatelů obchodní firmy. Analýza efektivnosti prodejních ploch. Sociální podnikání v maloobchodě.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Cvičení
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základy marketingu, základy managementu a profilu českého maloobchodu
Odborné dovednosti
zvládat základní postupy statistického zpracování dat
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat globální trendy vývoje retailu
popsat prostředí činnosti maloobchodních (retailových) firem, vymezit části retailového mixu a vysvětlit obsah a užití jednotlivých nástrojů marketingu maloobchodu
znát a popsat metody územní analýzy
charakterizovat tendence v chování zákazníka na trhu
znát metody řízení provozního personálu v maloobchodě
popsat trendy a strategie obchodu s oděvy (módou)
Odborné dovednosti
aplikovat postupy metod územní analýzy
aplikovat postupy metod řízení provozního personálu maloobchodu
aplikovat postupy rozboru provozně ekonomických ukazatelů maloobchodu
analyzovat přístupy k možnostem využití angažovanosti zákazníků v maloobchodě
analyzovat strategie uplatňované v obchodě s módou
uplatňovat poznatky z oblasti psychologie zákazníka při návrzích řešení nákupního prostředí
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Přednáška s diskusí,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Bárta, Vladimír; Pátík, Ladislav; Postler, Milan. Retail marketing. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-207-9.
  • Boček, M.; Jesenský, D.; Krofiánová, D.; a kol. POP In-store marketing. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2840-7.
  • Burstiner, I. Základy maloobchodní podnikání. Praha, 1994. ISBN 80-85605-55-4.
  • Cimler, Zadražilová. Retail management. Praha, 2007. ISBN 978-80-7261-167.
  • Jesenský, D. a kol. Marketingová komunikace v místě prodeje. Praha, 2018. ISBN 978-80-271-0252-5.
  • Khelerová, V. Fashion managment. Praha, 2019. ISBN 978-80-271-2113-7.
  • Levy, Michael; Weitz, Barton A. Retailing management. 8th ed. New York : McGraw-Hill/Irwin, 2012. ISBN 978-0-07-353002-4.
  • Lindstrom, M.;. Nákupologie. Pravda a lži o tom, proč nakupujeme.. Brno, 2009. ISBN 978-80-251-2396-6.
  • Spilková, J.;. Geografie maloobchodu a spotřeby. Praha, 2012. ISBN 978-80-246-1951-4.
  • Zamazalová, Marcela. Marketing obchodní firmy. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2049-4.
  • Zentes, J.; Morschett, D.; Schramm-Klein, H. Strategic retail managment: text and international cases. Wiesbaden, 2011. ISBN 978-3-8349-2536-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr