Vyučující
|
-
Konečná Jana, doc. Ing. Ph.D., MBA
-
Beneš Pavel, doc. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Význam maloobchodu v ekonomice. Obchodní firma, její úloha na trhu spotřebním zbožím, prodejní kanály, retailingový mix. Marketing maloobchodu, jeho nástroje, uplatnění, praktické příklady: Práce se sortimentem (Category management, Merchandising). Kvalita a jakost. Obal. Private Labels. Cenová strategie, marže. Dispoziční řešení, prezentace zboží. Psychologie zákazníka. Podpora prodeje na POS, POS materiály a jejich uplatnění. In-store komunikace. Chování zákazníka na trhu spotřebním zbožím. Angažovanost zákazníka v maloobchodě. Fashion management (obchodní modely a formáty fashion, carrier bag model, udržitelná móda ...). Moderní technologie a jejich uplatnění při prodeji (chytré telefony, QR kódy, self scanning, RFID ...). Územní podmínky maloobchodu, metody územní analýzy. Řízení provozního personálu. Optimalizace obslužného personálu. Analýza finančních a provozně-ekonomických ukazatelů obchodní firmy. Analýza efektivnosti prodejních ploch. Sociální podnikání v maloobchodě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Cvičení
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základy marketingu, základy managementu a profilu českého maloobchodu |
Odborné dovednosti |
---|
zvládat základní postupy statistického zpracování dat |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat globální trendy vývoje retailu |
popsat prostředí činnosti maloobchodních (retailových) firem, vymezit části retailového mixu a vysvětlit obsah a užití jednotlivých nástrojů marketingu maloobchodu |
znát a popsat metody územní analýzy |
charakterizovat tendence v chování zákazníka na trhu |
znát metody řízení provozního personálu v maloobchodě |
popsat trendy a strategie obchodu s oděvy (módou) |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat postupy metod územní analýzy |
aplikovat postupy metod řízení provozního personálu maloobchodu |
aplikovat postupy rozboru provozně ekonomických ukazatelů maloobchodu |
analyzovat přístupy k možnostem využití angažovanosti zákazníků v maloobchodě |
analyzovat strategie uplatňované v obchodě s módou |
uplatňovat poznatky z oblasti psychologie zákazníka při návrzích řešení nákupního prostředí |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bárta, Vladimír; Pátík, Ladislav; Postler, Milan. Retail marketing. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-207-9.
-
Boček, M.; Jesenský, D.; Krofiánová, D.; a kol. POP In-store marketing. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2840-7.
-
Burstiner, I. Základy maloobchodní podnikání. Praha, 1994. ISBN 80-85605-55-4.
-
Cimler, Zadražilová. Retail management. Praha, 2007. ISBN 978-80-7261-167.
-
Jesenský, D. a kol. Marketingová komunikace v místě prodeje. Praha, 2018. ISBN 978-80-271-0252-5.
-
Khelerová, V. Fashion managment. Praha, 2019. ISBN 978-80-271-2113-7.
-
Levy, Michael; Weitz, Barton A. Retailing management. 8th ed. New York : McGraw-Hill/Irwin, 2012. ISBN 978-0-07-353002-4.
-
Lindstrom, M.;. Nákupologie. Pravda a lži o tom, proč nakupujeme.. Brno, 2009. ISBN 978-80-251-2396-6.
-
Spilková, J.;. Geografie maloobchodu a spotřeby. Praha, 2012. ISBN 978-80-246-1951-4.
-
Zamazalová, Marcela. Marketing obchodní firmy. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2049-4.
-
Zentes, J.; Morschett, D.; Schramm-Klein, H. Strategic retail managment: text and international cases. Wiesbaden, 2011. ISBN 978-3-8349-2536-7.
|