Předmět: Ochrana spotřebitele

« Zpět
Název předmětu Ochrana spotřebitele
Kód předmětu KMO/SOS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hodoval Petr, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Podstata, zdůvodnění, význam a historie ochrany spotřebitele. Role státu při ochraně spotřebitele, spotřebitelská politika státu. Úprava ochrany spotřebitele v právu ČR a EU, dokumenty. Dozorující orgány v systému ochrany spotřebitele. Zapojení spotřebitelů, spotřebitelská sdružení a organizace. Nekalé praktiky a informační povinnost obchodníků. Systémy včasné výstrahy. Etika v podnikání z pohledu ochrany spotřebitele. Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. Regulace reklamy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Diskuse, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 2 hodiny za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
mít základní právní povědomí, přehled o hlavních institucích EU a jejich kompetencích
Odborné dovednosti
aplikovat základní postupy sběru a analýzy dat
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit podstatu a význam ochrany spotřebitele
formulovat obsah a zaměření spotřebitelské politiky státu
vysvětlit rámec ochrany spotřebitele daný dokumenty EU a ČR
popsat nekalé obchodní praktiky
vysvětlit úlohu orgánů zaměřených na ochranu spotřebitele
vysvětlit roli systémů včasné výstrahy
Odborné dovednosti
aplikovat klíčové aspekty legislativy k ochraně spotřebitele v podnikové praxi
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • ? Evropská komise. Spotřebitelé. [online] Evropská komise, 2023. .
  • Zákon č. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník v platném znění. .
  • Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele v platném znění.
  • Hulva, Tomáš. Ochrana spotřebitele. Vyd. 1. Praha : ASPI Publishing, 2005. ISBN 80-7357-064-5.
  • Pokorná, Jarmila; Večerková, Eva,; Levická, Tereza; Dudová, Jana. Ochrana spotřebitele proti nekalým obchodním praktikám podnikatelů. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7552-625-0.
  • Schulte-Nölke, Hans; Tichý, Luboš. Perspectives for European consumer law : towards a directive on consumer rights and beyond. München : Sellier, 2010. ISBN 978-3-86653-131-4.
  • Veber, Jaromír. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1782-1.
  • Večeřa, Jiří. Ochrana spotřebitele v České republice a Evropské unii : (včetně úpravy podle nového občanského zákoníku 2014) : právní stav k 1.1.2013. Vyd. 1. Praha : Leges, 2013. ISBN 978-80-87576-34-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr