Předmět: Výzkumné metody pro ekonomy

« Zpět
Název předmětu Výzkumné metody pro ekonomy
Kód předmětu KMO/VM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Basl Karel, Doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Věda, výzkum, metodologie vědy, členění výzkumu, etika vědecké práce. Strategie výzkumu a jejich design. Návrh výzkumu, výzkumná oblast, výzkumné téma, výzkumné otázky. Kvantitativní výzkum, experiment a neexperimentální výzkum. Kvalitativní výzkum a jeho možné varianty. Smíšený výzkum a příklady smíšeného výzkumu. Vyhodnocování dat z výzkumu a vytváření závěrečné zprávy. Dotazování dotazník a aplikace z ekonomických disciplín. Dotazování interview a aplikace z ekonomických disciplín. Pozorování a aplikace z ekonomických disciplín. Získávání primárních dat nepřímým měřením a aplikace pro ekonomické disciplíny, zaměření na ČR a EU. Podstata marketingového výzkumu, marketingový výzkum trhu jako zdroj informací pro marketingový informační systém podniku. Analýza big dat z veřejně dostupných a podnikových databází za účelem získání odpovědí na výzkumné otázky. Rozbor ukázek výzkumů v zaměření na podnikání a management (výzkum tržního prostředí, výzkum značky, výzkum produktu, výzkum komunikace, cenový výzkum, výzkum chování spotřebitele) a aplikace v případových studiích. Od roku 2025 budou aplikovány vybrané nástroje AI.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 42 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 5 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 27 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
využívat základní poznatky z ekonomických disciplín
pracovat se základními dostupnými informačními zdroji
aplikovat základní poznatky ze statistiky
zpracovat odbornou studii typu bakalářské práce
Odborné dovednosti
dokáže pracovat se základním kancelářským software
vyhledat a analyzovat relevantní odborné zdroje
Obecné způsobilosti
využívat dedukci a indukci a analýzu a syntézu jako základní postupy při diskusi o jevech hospodářské a společenské praxe
Výsledky učení
Odborné znalosti
využívat a analyzovat relevantní informační zdroje
sestavit návrh výzkumu včetně jeho designu
realizovat výzkum se zaměřením na ekonomickou praxi (trh)
vytvořit výzkumnou zprávu a připravit její prezentaci
formulovat doporučení vyplývající z realizovaného výzkumu pro management podniku
Odborné dovednosti
vytvořit plán výzkumu včetně stanovení výzkumných otázek, případně hypotéz
rozhodnout o výzkumném souboru a o aplikaci metod
analyzovat a interpretovat data z výzkumného šetření
Obecné způsobilosti
diskutovat o potřebě výzkumu pro rozvoj lidského poznání
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Případové studie
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Výuka podporovaná multimédii,
Případové studie
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Vzájemné hodnocení studentů,
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • BRYMAN, Alan. Social Research Methods. Oxford, 2016. ISBN 978-0-19-968945-3.
  • Burns, Alvin C.; Veeck, Ann; Bush, Ronald F. Marketing research. Eigth edition, global edition. 2017. ISBN 978-1-292-15326-1.
  • CRESWELL, J.W. Research design. London, 2005. ISBN 978-1-4129-6556-9.
  • Eger Ludvík, Egerová Dana. Metodologie výzkumu. Plzeň, 2022. ISBN 978-80-261-1108-5.
  • FORET, M. STÁVKOVÁ, J. Marketingový výzkum. Praha, 2003. ISBN 80-247-0385-8.
  • HAGUE, P. Průzkum trhu. Brno, 2005. ISBN 80-7026-917-8.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.
  • Hendl, Jan; Remr, Jiří. Metody výzkumu a evaluace. 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • Kotler, Philip; Keller, Kevin Lane. Marketing management. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1359-5.
  • KOZEL, R. Moderní marketingový výzkum.. Praha, 2006. ISBN 80-247-0966-X.
  • PUNCH, K.F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha, 2008.
  • Saunders, Mark; Lewis, Philip. Research methods for business students. 11th ed. Harlow : Prentice Hall, 2009. ISBN 978-0-273-71686-0.
  • Tahal, Radek. Marketingový výzkum : postupy, metody, trendy. První vydání. 2017. ISBN 978-80-271-0206-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr