Předmět: Matematika s didaktikou /aritmetika/

« Zpět
Název předmětu Matematika s didaktikou /aritmetika/
Kód předmětu KMT/9MD2R
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vávrová Marcela, Doc. PaedDr. CSc.
  • Císařová Alena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rovnice a nerovnice v učivu 1. stupně Vyjádření přirozeného čísla v číselné soustavě Početní výkony s přirozenými čísly v desítkové soustavě Početní výkony s přirozenými čísly v nedesítkových soustavách Možnosti zavedení celých čísel na 1. stupni

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládá se znalost základů výrokové logiky, základních pojmů teorie množin a teorie relací a operací (úroveň výstupu předmětu KMT/MSD1). Student/ka - vymezí základní vlastnosti binárních operací v množině, rozpozná vlastnosti operací sčítání, odčítání, násobení a dělení v jednotlivých číselných množinách, - identifikuje různé typy algebraických struktur s jednou operací a algebraických struktur se dvěma operacemi, - vysvětlí proces vytváření pojmu přirozené číslo z pohledu různých matematických modelů u dětí mladšího školního věku, - na základě příkladů z praxe a vlastního studia učebnic rozpozná různá pojetí zavedení přirozených čísel (kardinální pojetí, ordinální pojetí, zavedení přirozených čísel jako prvků Peanovy množiny), - objasní různé způsoby porovnávání přirozených čísel, - formuluje úkoly numerace v matematice na 1. stupni ZŠ - popíše různé možnosti zavedení operací sčítání, odčítání, násobení a dělení přirozených čísel s ohledem na předoperační myšlení a myšlení na konkrétní úrovni žáků 1. stupně, - ilustruje způsoby práce s dětmi, které nevedou k formálnímu vyučování matematiky
Výsledky učení
student/ka - demonstruje různé strategie řešení rovnic a nerovnic, které používají děti na 1. stupni ZŠ, - ilustruje principy počítání v desítkové soustavě a početní operace v nedesítkových číselných soustavách, - aplikuje teoretické poznatky o nedesítkových číselných soustavách do učiva matematiky 1. stupně, uvede možnosti využití číselných soustav v dalších přírodovědných předmětech, - objasní základní principy konstrukce oboru integrity celých čísel a základní principy konstruktivistického pojetí zavedení celých čísel na základní škole, - prokáže schopnost vyhledávat a vytvářet úlohy s celými čísly, které vedou k integraci matematiky a přírodovědy, - uvede kritéria dělitelnosti přirozených čísel čísly 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, - rozliší jednotlivé způsoby určování největšího společného dělitele, resp. nejmenšího kladného společného násobku, - zjistí, zda dané číslo je prvočíslo, - prostřednictvím neurčitých rovnic řeší úlohy z praxe a diskutuje nad dalšími strategiemi vhodnými pro žáky 1. stupně. Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, k řešení problémů a částečně i kompetence občanské a sociální. Z profesních kompetencí učitele jsou rozvíjeny zejména kompetence pedagogické a didaktické, částečně diagnostické, komunikativní
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Učebnice, pracovní sešity a metodické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
  • Coufalová, Jana. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. 4. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-277-2.
  • Coufalová, Jana. Matematika s didaktikou pro 2. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. 3. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-922-2.
  • Hejný, Milan; Kuřina, František. Dítě, škola a matematika : konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4.
  • M. Hejný a kol. Teória vyučovania matematiky 2.. Bratislava : SPN, 1990. ISBN 80-08-01344-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr