|
Vyučující
|
-
Bunda Rostislav, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vývoj a historie automatizace. Specifika Plzeňského kraje, didaktická exkurze. 2. Základy automatického řízení. 3. Oblasti automatizace. 4. Teorie systému, informace, regulace, algoritmu a her. 5. Statické soustavy a jejich řády. 6. Astatické soustavy a jejich řády. 7. Praktické příklady soustav. 8. Rozdělení regulátorů. 9. Regulátory. 10. Význam měření v automatizaci. Měření veličin, přenos veličin. 11. Čidla - měření elektrických veličin. Čidla - měření neelektrických veličin. 12. Reálné řízení automatické linky pomocí PLC automatu. 13. Vybrané úlohy z programování PLC, základní práce s robotickým manipulátorem.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| základy diferenciálního a integrálního počtu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Základy objektového programování |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student zvládne teoretická základy automatizace a její aplikace v průmyslu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| student dokáže modelovat jednoduché automatizační systémy pomocí simulačních programů a didaktických pomůcek |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Přednáška s demonstrací, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Kooperativní výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
KORYTAŘ, Jindřich a Jan KROTKÝ. Mechatronika pro učitele. Plzeň, CDMVT.cz, 2012.
-
Kůs, Václav; Rádl, Zdeněk. Automatizace a kybernetika : Určeno posl. učitelství VVP. [Díl] 1.. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1988.
-
MAIXNER, L. a kol. Automatizace a automatizační technika1,2,. Brno, 2014.
-
Pinl, Libor. Vybrané kapitoly z automatizace pro studenty pedagogických fakult. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-847-1.
-
Platt Charles. Make: Electronics: Learning Through Discovery 2nd Edition. San Francisco, 2015. ISBN 978-1-680-45026-2.
-
Sova, František. Automatizace výrobních procesů I. II. část. Plzeň : VŠSE, 1986.
-
Tůma, František; Šebesta, Jaroslav. Kybernetika a teorie řízení : Návody ke cvičení : Určeno pro 3. roč. fak. elektrotechn.. 1. vyd. Plzeň : Vys. škola strojní a elektrotechn., 1989. ISBN 80-7082-008-X.
|