Lecturer(s)
|
-
Mizeráková Kristýna, Mgr. et Mgr.
-
Staněk Daniel, Mgr. Ph.D.
-
Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
11) Technical teaching resources, interactive and multimedia teaching technologies in teaching - theory and practice. Specifics of primary school. 2) Projection. Work with overhead projectors, computer proposal of a projection foil, interactive whiteboard, music receptive board, white board, historic AV technology. Working with raster and vector graphics with the principle and creation of worksheets. 3) Digital camera. Work with camera, digital photo editing, use of photography. 4) Creation of interactive and multimedia presentation. Rules for creation of a presentation, work with objects and text, animation. 5) Video editing. Analog record digitalization, transitional effects, sound effects, subtitle insertion (also from external programs), video files and DVD disc creation, interactive menu. 6) Animation. Picture taking by a static video camera, recording by help of a video software, music, subtitles, and commentary insertion 7) Digital camera. Creation of a simple script, scene recording. Specifics of video acquisition in the classroom and didactic movie. 8) Audio and video devices. Video recorder control, work with hi-fi system, additional dubbing of the recordings, DVD recorder options, video digitalization 9) Scanner. Image model digitalization, transparent objects scanning, OCR, image editing, image application. 10) Sound digitalization. Recording from different sources (microphone, tape recorder, CD), signal editing and mixing, special sound effects in real time, audio CD and MP3 creation. 11) Methodology of the basics of programming, working with robotic kits and applications for the development of informatics thinking and digital literacy.
|
Learning activities and teaching methods
|
Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Lecture, Practicum
- Individual project (40)
- 26 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 25 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
definovat prostředky bezpečnosti práce s elektrickým zařízením |
objasnit základní pojmy z oblasti multimédií a počítačů |
Skills |
---|
orientovat se v grafickém uživatelském prostředí OS Windows |
ovládat na uživatelské úrovni standardní multimediální techniku a počítač |
prezentovat výsledky řešení v omezeném čase |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
objasnit funkci technických výukových prostředků ve výuce |
objasnit principy technologií a zařízení využívaných pro ICT podporu výuky |
vysvětlit slabé a silné stránky interaktivní a multimediální výuky |
Skills |
---|
vytvořit interaktivní a multimediální prezentaci, dle daných pravidel a požadavků |
navrhovat vhodná interaktivní a multimediální řešení pro zvýšení efektivity výuky |
rozvíjet u žáků pomocí technologií digitální gramotnost |
volit funkčně různé organizační formy ve výuce za pomocí technologií |
řešit drobné technické problémy spojené s využíváním technologií ve výuce |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Practicum |
Multimedia supported teaching |
Skills |
---|
Individual study |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Honzíková Jarmila. Využití didaktických a informačních technologií na 1. stupni ZŠ.
-
Horný, Stanislav. Digitální fotografie a její zpracování. Vyd. 1. Praha : Oeconomica, 2005. ISBN 80-245-0797-8.
-
Juřica, Jan. Video na počítači. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-650-0.
-
Krotký J. Multimediální učebnice didaktických technologií. Plzeň, 2012.
-
Mayer, Richard. Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge UniversityPress, 2001. ISBN 0-521-78239-2.
-
Novák, Josef. Praktikum didaktické a výpočetní techniky pro studium učitelství prvního stupně základní školy : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Rambousek, Vladimír. Technické výukové prostředky. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
-
Švejda, G. Didaktická technologie I, II. JČU Č. Budějovice, 1995.
|